Blog

Nowa platforma edukacyjna dla uczniów w edukacji domowej

Przejście na edukację domową jest dla wielu wspaniałym momentem, wiążącym się z uczuciem wolności i elastyczności. Ale może się też wiązać ze stresem. Co dalej? Jak zorganizować taką naukę? Czy podołacie? Stres jest czymś zrozumiałym i normalnym – nieznane, nowe sytuacje budzą w nas lęk połączony z ekscytacją. Jak jednak sprawić, żeby początek przygody z edukacją domową był łatwiejszy?  Przede wszystkim warto zdecydować się na szkołę przyjazną edukacji domowej. Można też skorzystać ze wsparcia organizacji, które zapewniają narzędzia do nauki. Jaką wybrać? Ta decyzja należy do Was, ponieważ każde dziecko ma inne potrzeby i możliwości edukacyjne. Jeśli jednak wśród waszych wymagań znajdą się: nowoczesna platforma edukacyjna, zapewnienie integracji dzieci, wsparcie we współpracy ze szkołą przyjazną, rozwijanie pasji dziecka, to warto rozważyć Centrum Nauczania Domowego.

Centrum Nauczania Domowego zaskoczyło w tym roku społeczność edukatorów domowych nową platformą edukacyjną, dlatego zaprosiliśmy do wywiadu jedną z twórczyń nowego narzędzia do nauki – Patrycję Kulig.

 


Gabriela Letnovska: Dla kogo jest nowa platforma edukacyjna CND?

Patrycja Kulig: Nowa platforma edukacyjna jest dedykowana wszystkim tym, którzy chcą uczyć się na własnych zasadach: kiedy, gdzie i jak chcą. Platforma umożliwia swobodną naukę w oparciu o treści edukacyjne wzbogacone licznymi materiałami interaktywnymi. Treści są zgodne z polską podstawą programową oraz dostosowane do poziomu nauki dziecka.


GL: Skąd pomysł o zmianie platformy na nową?

PK: Tworząc nową platformę zależało nam na dostarczeniu najlepszego doświadczenia edukacji domowej. Zespół CND przez jakiś czas analizował potrzeby i oczekiwania rodziców i dzieci wobec takiej formy nauki. Postawiliśmy na zwiększenie jej interaktywności. Treści na platformie bazują na podręcznikach, jednak nie są ich powieleniem. Zostały urozmaicone interaktywnymi pytaniami testowymi, ćwiczeniami i grami, nagraniami audio i wideo oraz atrakcyjnymi, dedykowanymi grafikami. Dodatkowym motywatorem do zmian były kwestie wizualne. Wierzymy, że atrakcyjna przestrzeń sprzyja efektywności nauki. Dla naszych uczniów tą przestrzeń stanowi przede wszystkim platforma, dlatego postanowiliśmy na nowoczesny, przyjemny dla oka design.


GL: Jak wyglądała cała droga przygotowania tego projektu?

PK: Projekt powstawania nowej platformy został podzielony na kilka etapów. 1 września opublikowaliśmy efekty pierwszego z nich. Nasi uczniowie mogą zobaczyć nową platformę o odświeżonym designie, przedmioty podzielone na tygodnie nauki, treści wzbogacone interaktywnymi materiałami, bieżący podgląd postępu, testy sprawdzające wiedzę czy generator próbnych egzaminów.

Kolejny etap, który obecnie jest już realizowany, dostarczy naszym uczniom dedykowaną przestrzeń do zajęć online, osadzoną bezpośrednio na platformie oraz udogodnienia takie, jak m.in. tryb wysokiego kontrastu. W następnych etapach planujemy rozwijać grywalizację. Zadbamy też o strefę rodzica – przestrzeń pełną porad, wskazówek i wsparcia dla rodziców, którzy wybrali edukację domową dla swoich dzieci.

GL: Czy rodzice brali udział w tworzeniu platformy?

PK: Zdanie rodziców oraz dzieci było dla nas kluczowe w projektowaniu nowej platformy. Informacje o potrzebach i oczekiwaniach zbieraliśmy na kilka sposobów. Przed rozpoczęciem projektu przeprowadziliśmy ankietę, która miała na celu zbadanie potrzeb i satysfakcji naszych rodziców i dzieci z ówczesnej, starszej wersji platformy. Zapytaliśmy w niej o udogodnienia, które chcieliby zobaczyć w nowej wersji narzędzia. Konsultowaliśmy się też podczas spotkań online z rodzicami. O potrzebach rozmawialiśmy również na naszych stacjonarnych wydarzeniach. Wyciągnęliśmy z obu inicjatyw ciekawe wnioski i zaplanowaliśmy wdrażanie rozwiązań odpowiadających potrzebom rodziców. Wśród nich znalazły się m.in. podział wszystkich materiałów na tygodnie nauki, zwiększenie interaktywności, zwiększenie ilości zajęć online, wizualne uatrakcyjnienie platformy. Mimo rozpoczęcia prac, w dalszym ciągu jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie. Planujemy dalej rozwijać naszą platformę.

GL: Czym wyróżnia się nowa platforma?

PK: Zależy nam, aby uczniowie czerpali jak najwięcej korzyści z obcowania z naszym narzędziem. Dlatego przygotowaliśmy dla nich szereg udogodnień. Wśród najważniejszych korzyści znajduje się np. podział na tygodnie nauki, który pomaga usystematyzować i zorganizować swoją naukę. Interaktywne elementy w treściach uatrakcyjniają naukę. Pozwalają uczyć się przez ćwiczenie i zabawę. Sprawiają, że nauka jest ciekawą przygodą, a nie przykrym obowiązkiem. Każdy tydzień nauki jest zakończony interaktywnym testem, który pozwala uczniowi sprawdzić, na jakim poziomie udało się przyswoić dany materiał, oraz nad czym trzeba jeszcze popracować.
Platforma daje również możliwość wygenerowania próbnego egzaminu z danego przedmiotu i rozwiązania go na platformie lub wydrukowania i napisania go w sposób tradycyjny. Pozwala to oswoić się z taką formą sprawdzania wiedzy. Podchodzenie do próbnych, testowych egzaminów minimalizuje ryzyko stresu, który może pojawić się podczas prawdziwego egzaminu.
Istotnym udogodnieniem jest bieżący podgląd postępów. Uczeń każdego dnia widzi, ile materiału udało mu się zrealizować. Widzi postęp z każdego przedmiotu z osobna. Widzi również postęp z trzech ostatnio odwiedzanych przedmiotów oraz przypomnienie o dokończeniu lekcji, którą odwiedził jako ostatnią.
Zadbaliśmy także o równowagę między pracą przed ekranem a pracą analogową. Lekcje można wydrukować i znaczną część z nich zrealizować w sposób tradycyjny. Chcąc zadbać o przerwy w pracy z komputerem, wzbogaciliśmy każdy tydzień lekcji o karty pracy przeznaczone do wydrukowania.
Nowością jest także design platformy. Poza nową formą i kolorystyką, przygotowaliśmy także dedykowane ilustracje, graficznie opracowane karty pracy i elementy lekcji. Uatrakcyjniają one przestrzeń do nauki. Dedykowani bohaterowie lekcji prowadzą ucznia przez materiały i motywują do dalszej nauki.


GL: Czy są już pierwsze komentarze dotyczące nowej IPE? Jak reagują rodzice?

PK: Rodzice reagują bardzo pozytywnie! Cieszą się, że ich głosy zostały wysłuchane. Spotkaliśmy się ostatnio podczas rozpoczęcia obecnego roku szkolnego. Usłyszeliśmy wiele ciepłych, budujących słów. Jesteśmy wdzięczni za tak pozytywny odbiór i wyrozumiałość. Rodzice i uczniowie cierpliwie czekają na kolejne udogodnienia i rozwój platformy. Niektórzy są onieśmieleni zmianami i potrzebują więcej czasu na przestawienie się na kompletnie nowe narzędzie. Jednak nie spotkaliśmy się do tej pory z głosami ogólnego niezadowolenia. Myślę, że zdecydowana większość jest podekscytowana i z radością uczy się pracowania na nowej platformie. Tymczasem zespół CND nie spoczywa na laurach i cały czas pracuje nad udoskonalaniem platformy. Wierzymy, że ten rok będzie dla naszych uczniów przełomowy, a platforma sprawdzi się dla nich jako najlepsze narzędzie do edukacji domowej.

Centrum Nauczania Domowego

tel. +48 12 399 43 59
sekretariat@domowi.edu.pl
Rekrutacja 2022/2023

Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!

FreshMail.pl