Blog

Nauka j. hiszpańskiego w domu – zacznij od muzyki

Język hiszpański jest drugim najczęściej używanym językiem na świecie. Szacuje się, że do 2050 roku ¼ populacji w Stanach Zjednoczonych będzie posługiwała się językiem hiszpańskim, a w ciągu ostatnich 10 lat liczba osób mówiących w języku hiszpańskim wzrosła aż o 30%.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób rozważa wprowadzenie języka hiszpańskiego u swoich dzieci już od najmłodszych lat. Poza tak oczywistym faktem jak jego użyteczność, język hiszpański ma także wiele innych korzyści. Jest przyjemny, melodyjny, radosny jak sami Hiszpanie  wzbudza pozytywne emocje i dodaje energii. Do tego, na rynku pojawia się coraz więcej materiałów, które umożliwiają poznawanie hiszpańskiego świata poprzez zabawę, a nie tradycyjną naukę, co zachęca i interesuje dzieci spragnione nowych przygód.

Jednak pomimo, że wiemy jak ważna jest edukacja językowa już od najmłodszych lat i jesteśmy świadomi jej pozytywnego wpływu na rozwój naszego dziecka, to jeszcze często pojawiają się wątpliwości i obawy, które powodują odkładanie tej aktywności w czasie. Jednym z najczęstszych czynników powstrzymujących nas przed samodzielnym rozpoczęciem nauki j. hiszpańskiego w domu jest nasza nieznajomość języka, a przez to brak wiary, że możemy wspierać nasze dzieci w stopniu przynajmniej wystarczającym. Do tego dochodzi  jeszcze brak czasu na wprowadzanie nowej aktywności oraz utrzymanie późniejszej systematyczności, aby nie zrezygnować po pierwszym tygodniu. 

Jest jednak dobra odpowiedź na te wszystkie obawy, istnieje jedno narzędzie, które się sprawdzi i na pewno nie przyniesie żadnej szkody naszemu dziecku, a mianowicie są to… hiszpańskie piosenki. Mamy do nich dostęp w każdej wolnej chwili, jest to muzyka, tak więc akceptowalna przez dzieci w każdym języku, jeśli tylko dobierzemy odpowiedną melodię do wieku. Można po prostu włączać ją w tle, przy wykonywaniu innych czynności, na początku nie zwracając uwagi, na słowa czy język, pozwalając dziecku osłuchać się z innymi, nowymi dla jego uszu dźwiękami i poczuć się z nimi swobodnie. Dopiero później, w kolejnym etapie, jak dziecko będzie osłuchane, warto pokusić się o analizę piosenek. Można wesprzeć się filmikami i obejrzeć materiał wideo do tych piosenek , który ułatwi dzieciom zrozumienie tekstu i skojarzenie znaczeń i zwrotów pojawiających się w piosenkach. Kolejnym krokiem będzie wykorzystanie słówek w zabawie. Można słuchając piosenek o zwierzątkach, przygotować karty do gry w super pamięć, można uzupełniać wspólnie karty pracy związane z danym tematem, łączyć, kolorować. Można także, po przesłuchaniu piosenki o myciu ząbków, zacząć szczotkować zęby właśnie w rytm tej melodii, działając zgodnie ze wskazówkami piosenki. Dopiero kiedy poznamy już więcej zwrotów, a dzieci będą czuły się swobodnie z obecnością języka obcego w ich życiu, warto wprowadzać słownictwo w codziennych czynnościach. Nawet jeśli są to pojedyncze zwroty czy słowa. Można budząc się rano powiedzieć : „Buenos días” a kładąc się spać „buenas noches”, czy nazywać czynności wykonywane w danym momencie np. „desayuno”- jem śnianiadnie, „como”- jem obiad itd. A to wszystko, w rytm melodii z doskonale już znanych materiałów.

 

Pamiętaj!

– Zacznij małymi krokami, wystarczy jedna, dwie piosenki. Na początek, obserwuj dziecko, aby wiedzieć czy jest gotowe na więcej.

– Lepiej mniej, ale częściej. Nie wyznaczaj godziny dziennie na hiszpański, jeśli nie ma na to czasu. Posłuchajcie jedną piosenkę dziennie, ale codziennie Wraz ze wzrostem zainteresowania dziecka, wzrośnie czas na hiszpańskie aktywności .

– To, że nie znasz języka, nie oznacza, że nie możesz towarzyszyć dziecku w odkrywaniu wspaniałej hiszpańskiej przygody.

– Niech to będzie radosny, przyjemny czas dla obu stron, a może i dla całej rodziny. Cieszcie się wspólnie nowymi melodiami i ciekawymi słówkami.

– Angażuj dziecko w tworzenie hiszpańskich materiałów (wybieranie obrazków do kart pracy, tworzenie gry super pamięć, np. kolorując kwadraciki na dany kolor) 

 

Omówienie piosenki – schemat pracy

Poniżej zostawiam jedną piosenkę wraz z tłumaczeniem i wskazówkami, jak można pracować z danym materiałem.

https://www.youtube.com/watch?v=kdDu8pFbnRc&t=22s

Buenos días – dzień dobry

Buenas tardes – dzień dobry (po południu)

Buenas noches – dobry wieczór/ dobranoc

Me voy a dormir – idę spać

Me quito la ropa – zdejmuję ubranie

Me pongo el pijama – zakładam piżamę

Me cepillo los dientes – myję zęby

Me voy a la  cama – idę do łóżka

 

Tę piosenkę dzieci uwielbiają, bardzo łatwo wpada w ucho, bez problemu można zapamiętać słowa i podśpiewywać. A zawiera wiele użytecznych zwrotów do późniejszego wykorzystania .

  • Krok 1. – włączamy piosenkę i słuchamy, przez parę dni, nie zwracając na nią specjalnej uwagi.
  • Krok 2. –  Oglądamy wideo z piosenką – jeśli dziecko jest zainteresowane, tłumaczymy także co oznaczają te słówka i tworzymy własną choreografię.
  • Krok 3. – Przygotowujemy karty związane z piosenką (słoneczko, słoneczko za chmurką, księżyc, dziecko myjące zęby etc.). Możemy zwrócić uwagę, chyba że zrobią to dzieci, bo często ich to nurtuje, że dziecko się nie myje ☺   i dodać (me ducho – biorę prysznic, albo me baño– kąpię się).
  • Krok 4. – Bawimy się kartami, układamy je po kolei, nazywamy czynności z kart. Możemy jedną chować i zgadywać, która zniknęła.
  • Wykorzystujemy poznane zwroty w praktyce np. kładąc dziecko spać  mówimy „Buenas noches, me voy a dormir”. 

 

Lista piosenek  „na dobry początek”

 

Serdecznie zapraszam do zastosowania wskazówek zawartych w artykule. W ten sposób pokażemy dziecku, że język hiszpański można wykorzystywać w sposób naturalny, zwrócimy uwagę na jego użyteczność i praktyczny aspekt. Przy okazji sami nauczymy się małe co nieco ;), a do tego przygotujemy dzieci do zdecydowanego, pewnego i dla nich już bezpiecznego hiszpańskiego świata, z którym najprawdopodobniej będą miały styczność w przyszłości, czy to podczas dodatkowych kursów, lekcji czy wyjazdów wakacyjnych. Dziecko posiadające przyjemne i pozytywne doświadczenia z językiem obcym, wypowiadające swoje pierwsze słowa w języku hiszpańskim z radością, nie będzie miało obaw przed mówieniem, a tym samym zminimalizuje się prawdopodobieństwo wystąpienia bariery językowej, z którą tak wiele osób się zmaga, ucząc się języka w późniejszych etapach swojego rozwoju.

Powodzenia i trzymam za Was kciuki!

 

Artykuł przygotowała Marlena Michalak – właścicielka szkoły języka hiszpańskiego w Gdyni “Viva la vida”, animatorka czasu wolnego, organizatorka półkolonii i aktywności językowych dla dzieci, twórca materiałów i kursu j. hiszpańskiego dla dzieci w wieku 4-7 lat online. Pracuje z dziećmi od ponad 10ciu lat, towarzysząc im w rozwoju językowym, a jednocześnie ucząc się od nich radości życia.

tel. 515 817 263

Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!

FreshMail.pl