Nauczanie zdalne. Jak to wygląda w praktyce?

Nauczanie zdalne. Jak to wygląda w praktyce?

W związku z zamknięciem szkół zespół Fundacji Edukacji Domowej postanowił przeprowadzić ankietę po pierwszym tygodniu edukacji wszystkich uczniów w Polsce w trybie zdalnym. Jej wyniki pomogły nam w dostosowaniu darmowych materiałów edukacyjnych potrzeb Uczniów i Rodziców. Chcemy w ten sposób wesprzeć nie tylko te Rodziny, które na co dzień kształcą swoje dzieci w trybie edukacji domowej, ale także wszystkich Rodziców, którzy stanęli obecnie przed zadaniem bycia nauczycielem dla swoich dzieci. Doświadczenie edukatorów domowych może być teraz szczególnie cenne dla wszystkich polskich rodzin.

 

Zdajemy sobie sprawę z tego, że dostęp do wielu materiałów edukacyjnych nie jest gwarancją skuteczności w samodzielnej nauce. Ile jest form materiałów (lekcje online, platformy i gry edukacyjne, podręczniki elektroniczne), tyle i opinii. Inne potrzeby będą mieć Uczniowie uczący się w trybie edukacji domowej, a inne osoby korzystające z nauki zdalnej. Aby pomóc wszystkim, skierowaliśmy naszą ankietę do obydwu grup. Porównując odpowiedzi, nasi pedagodzy są w stanie stworzyć materiały edukacyjne, które bazują na doświadczeniu osób w edukacji domowej i naszym, i dostosowują je do potrzeb nowicjuszy w tej dziedzinie.

 

Bardzo dużo mówi nam fakt, że prawie 70% osób, które wypełniły ankietę, to rodzice dzieci ze szkół stacjonarnych, uczących się obecnie zdalnie. Wnioskujemy z tego, że głównie oni potrzebują naszego wsparcia. Dużo z nich znalazło się w grupach zrzeszający rodziców edukujących swoje dzieci w domu w poszukiwaniu wsparcia w nowej sytuacji. Dołączają oni do takich społeczności, by skorzystać z doświadczenia ich członków. Ten fakt tylko utwierdza nasze działania, ponieważ, łącząc siły, zdziałamy najwięcej.

 

Dzięki badaniom wiemy, że osoby ankietowane korzystają z podobnych narzędzi do nauki w domu. Najczęściej sięgają po gry i platformy edukacyjne, które zapewniają atrakcyjną formę nauczania. Nagrania i filmy edukacyjne dostępne on-line są drugim najczęściej używanym narzędziem do nauki. Natomiast największe trudności osoby ankietowane mają w znalezieniu rzetelnych testów sprawdzających poziom wiedzy, brak również baz wyszukiwarek materiałów. Osoby, których dzieci są nauczane zdalnie, najbardziej potrzebują scenariuszy lekcyjnych, z których bardzo rzadko korzystają osoby w edukacji domowej.

 

Wiemy już, w jaki sposób uczycie dzieci i czego najbardziej potrzebujecie, dlatego już możemy poinformować o rozpoczęciu pracy naszych pedagogów nad darmowymi materiałami edukacyjnymi w różnych formach, które będą wsparciem edukacyjnym dla Waszych dzieci. A tymczasem zamieszczamy propozycje aktywności z dzieckiem, które nie wymagają wychodzenia z domu:

 

  1. Wspólne prace plastyczne:
  • Lepienie z masy solnej, sodowej, porcelanowej.
  • Malowanie na ciekawych tworzywach: na lodzie, farbowanie starych ubrań, ceramiki, malowanie na folii lub szkle.
  • Malowanie niecodziennymi farbami: farba 3d, samodzielnie zrobiona kreda (http://mamarak.pl/).
  • Decoupage technika ozdabiania odpowiednio przygotowanej powierzchni wzorami z cienkiego papieru.
  • Origami sztuka składania papieru.

 

Szczególnie zachęcamy do udziału w bezpłatnych zajęciach plastycznych organizowanych przez Fundację Edukacji Domowej. Aby wziąć udział, wystarczy kilka minut przed wydarzeniem kliknąć w odpowiedni link.

  • 27 marca godz. 11:00 – temat “Razem lepiej”
    https://pzpo300.clickmeeting.com/webinarium_plastyczne__razem_lepiej__27_03_2020_godz__11_00
  • 31 marca godz. 15:00 – temat “W poszukiwaniu wiosny”
    https://pzpo300.clickmeeting.com/webinarium_plastyczne__w_poszukiwaniu_wiosny__31_03_2020_godz__15_00
  • 2 kwietnia godz. 12:00 – temat “W świecie wyobraźni”
    https://pzpo300.clickmeeting.com/webinarium_plastyczne__w__wiecie_wyobra_ni__02_04_2020_r__godz__12_00
  • 5 kwietnia godz. 11:00 – temat “Wiosenne dekoracje”
    https://pzpo300.clickmeeting.com/webinarium_plastyczne__wiosenne_dekoracje__05_04_2020_r___godz__11_00
  • 7 kwietnia godz. 19:00  – temat “Nadchodzi Wielkanoc”
    https://pzpo300.clickmeeting.com/webinarium_plastyczne__nadchodzi_wielkanoc__07_04_2020_r__godz__19_00

  1. Eksperymenty chemiczne i fizyczne z wykorzystaniem łatwo-dostępnych produktów:
  • Eksperyment z wykrywaniem skrobii przez płyn Lugola.
  • Wykonanie cieczy nienewtonowskiej.
  • Eksperyment na sprawdzenie działania napięcia powierzchniowego.
  • Zmiana koloru kwiatów przez zanurzanie w barwniku.
  • Huśtawka ze świecy (https://www.youtube.com/watch?v=BEWnzLVZ02g).

 

  1. Wirtualne wycieczki do teatrów:

 

  1. …i muzeów:

I wiele, wiele innych na stronie: https://kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea

Wpłać Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!

FreshMail.pl