
W ramach dialogu z Instytutem Badań Edukacyjnych nasza Fundacja złożyła poprawkę do Projektu ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Jednym z celów nowelizacji ustawy jest rozszerzenie zakresu monitoringu karier absolwentów.
Treść złożonej przez nas poprawki brzmiała następująco:
W związku z trwającym procesem opiniowania Projektu ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, zwracamy się z uprzejmą prośbą o rozważenie następującej modyfikacji:
Art. 6 ust. 1 pkt b tiret czwarty ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw otrzymuje brzmienie:
– w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13, 14 i 15 w brzmieniu:
„13) informację o wynikach egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego;
14) informację o rodzaju niepełnosprawności, a w przypadku niepełnosprawności sprzężonych – współwystępujących niepełnosprawności, niedostosowaniu społecznym lub zagrożeniu niedostosowaniem społecznym, w odniesieniu do okresu nauki w szkole ponadpodstawowej, o której mowa w pkt 3;
15) spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą, o którym mowa w art. 14 pkt 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.”
Uzasadnienie:
Uwzględnienie w systemie monitoringu karier absolwentów informacji o spełnianiu obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą umożliwi pogłębioną analizę losów edukacyjnych i zawodowych uczniów realizujących edukację domową. Dane te pozwolą m.in. ocenić, w jaki sposób osoby te kontynuują naukę po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej oraz jak radzą sobie na rynku pracy.
Z perspektywy prowadzenia polityki oświatowej i podejmowania decyzji opartych na danych, ważne jest, aby monitoring uwzględniał także te ścieżki edukacyjne, które wykraczają poza tradycyjny system szkolny. Taka zmiana zwiększy kompletność i użyteczność systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych.
Z radością informujemy, że złożona przez nas poprawka została uwzględniona i znajduje się w projekcie Ustawy. Jej losy śledzić można pod linkiem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12395957/katalog/13117795#13117795
Cieszymy się, że udało się nam uwzględnić w projekcie Ustawy zapis odnoszący się do monitoringu karier absolwentów edukacji domowej. Mamy nadzieję, że dzięki temu środowisko edukacyjne zyska cenne dane pozwalające na pełniejsze zrozumienie wszystkich form edukacji i ich wpływu na rozwój zawodowy. Zgromadzone dane o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą umożliwią również bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji na poziomie rządowym i lokalnym w kwestiach związanych z polityką edukacyjną.
Zmiany polegające na rozszerzeniu zakresu danych rejestrowych wykorzystywanych w monitoringu karier absolwentów mają wejść w życie dnia 1 stycznia 2026 roku.
Przygotowały: Gabriela Letnovska i Monika Chorąży