Blog

Zdobycie cennych umiejętności, czyli jak przygotować dziecko do egzaminów w edukacji domowej?

Techniki pamięciowe

Zapewne Wielu z nas myśl o egzaminach przyprawia o zawrót głowy. Jak się uczyć, aby się nauczyć? Jak sprawić, aby spędzone godziny nad nauką i robieniem notatek były efektywne? Kluczem do sukcesu są dwie rzeczy: po pierwsze należy pamiętać, że każde dziecko jest inne oraz ma inne potrzeby, do każdego dziecka należy podejść indywidualnie. Po drugie: dobra organizacja i systematyczność, to podstawa skutecznej nauki. Mamy nadzieję, że przygotowany przez nas zbiór technik pamięciowych, pomoże Wam i Waszym dzieciom w przygotowaniach do egzaminów. A więc zaczynamy!

Lista egzaminów

Najprostsza, a jakże skuteczna forma organizacji nauki. Wystarczy stworzyć tabelkę, albo wydrukować przygotowaną przez nas i wypełnić ją następująco: nazwa przedmiotu, termin egzaminu (bardzo ważny punkt – można użyć innego koloru to wpisywania dat, aby terminy bardziej zwracały naszą uwagę) oraz miejsce na dodatkowe uwagi (czyli o czym jeszcze warto pamiętać do danego egzaminu). Tak przygotowaną tabelę umieść w miejscu widocznym dla nas i naszego dziecka, aby nie zapomnieć o ważnych terminach (możesz jedną tabelkę umieścić nad biurkiem dziecka, a drugą w miejscu, gdzie często spoglądacie np. Przykleić na lodówce). Dzięki tej metodzie możesz być pewny/a, że o nich nie zapomnisz!

Podstawa programowa

Czyli nasza najważniejsza lista, która zawsze powinna być pod ręką w trakcie nauki z danego przedmiotu. Taką listę ma obowiązek przekazać Wam szkoła, więc jeśli jeszcze jej nie uzyskaliście, należy skontaktować się z dyrektorem lub koordynatorem ds. edukacji domowej, jeśli wasza placówka ma takiego. Listę dostępna jest również tutaj: https://www.ore.edu.pl/2017/12/ppko/

Możesz przy okazji uczyć dziecko samodzielności i analizowania, zestawiając konkretny punkt z podstawy programowej z materiałami, nad którymi pracujecie.

Odpowiednie warunki do nauki

Punkt oczywisty, ale nie zawsze realizowany. A jednak bez zapewnienia odpowiednich warunków, nauka może być dla dziecka nie tylko nieefektywna, ale także męcząca i nieprzyjemna. Warto obserwować, jakie miejsce dziecko wybiera do nauki i gdzie najchętniej się uczy. Możesz przestawić biurko w bardziej oświetlone miejsce, albo pozwolić mu na naukę np. w kuchni.

Pamiętaj również, że im ciekawsza forma nauki, tym łatwiej dziecko zapamięta materiał. W tym celu możecie np. uczyć się w trakcie spaceru, w muzeum czy podczas odwiedzin dziadków na wsi. Wystarczy rozmawiać na wybrany temat, zrobić dziecku małą powtórkę lub zachęcić je do zadawania pytań, przygotować grę na wybrany temat, np. kalambury słowne, wymienianie nazw roślin/zwierząt za punkty, które wynagrodzisz w wybrany sposób.

Czas na relaks – nie popadaj w szaleństwo

Każdy potrzebuje chwili na odpoczynek. Pozwól dziecku spędzić go w taki sposób, jaki lubi. Słuchanie muzyki, czytanie książek, wspólne wyjście do muzeum czy na basen pozwolą dziecku odpocząć od przyswajania wiedzy. Zmęczony umysł nie przyswaja wiedzy tak efektywnie jak wypoczęty. Nie pozwól swojemu dziecku zniechęcać się do nauki i przeplataj naukę z odpoczynkiem. Polecamy m.in. technikę pomodoro, czyli po każdych 25 minutach nauki zrób 5 minutowy odpoczynek np. na posłuchanie piosenki, napicie się napoju, albo krótki spacer).

Techniki pamięciowe – krok do sukcesu

To, co jest najważniejsze, to obserwowanie dziecka, jego przyzwyczajeń do nauki i próba dobrania odpowiednich metod zapamiętywania. Zwróć uwagę na to, jakie są znane podstawowe sposoby ułatwiające zapamiętywanie, w jaki sposób informacje z pamięci krótkotrwałej przenoszone są do długotrwałej:

  • powtarzanie,
  • zrozumienie,
  • przeżywanie,
  • mnemotechniki.

Im notatki będą kreatywniejsze i będą zawierać różnego rodzaju skróty, rysunki, mapy myśli i kolory, tym szybciej dziecko opanuje dany materiał. Pamiętaj, że nie wystarczy tylko raz przeczytać podręcznik. Nawet próby uczenia się go na pamięć nic nie dadzą, jeśli faktycznie nie przyłoży się do nauki.

Robienie notatek metodą Cornella

Robienie notatek taką metodą sprawdzi się u starszych dzieci, które mają dużą ilość materiału do przeczytania i streszczenia. Ta metoda została opracowana w latach 50′ przez Waltera Pauka, a jej nazwa pochodzi od nazwy uczelni, na której pracował. Metoda ta skupia się w szczególności na skróceniu i opracowaniu danego materiału, aby w 100% wykorzystać wiedzę w trakcie powtórek . Jest ona bardzo przejrzysta i ułatwia powtórki do egzaminów. Wystarczy podzielić odpowiednio kartkę na 4 segmenty: A – nagłówek, B – sparafrazowane informacje, C – kluczowe słowa i myśli, D – podsumowania i wnioski (Instrukcję wraz z kartami pracy zamieściliśmy w poradniku “Jak przygotować dziecko do egzaminów w edukacji domowej? Techniki pamięciowe”).

Metoda nauczania innych

Najprostsza i najbardziej znana nam metoda polega na nauczaniu przyswojonego materiału innych (kolegi, koleżanki, członka rodziny). Wpływ uczenia innych na zapamiętywanie wyjaśniany jest tym, że mózg angażuje dodatkowe zmysły w postaci mówienia, ale też przetwarza i analizuje informacje po to, żeby je jak najlepiej zakomunikować. Każdy taki wysiłek dodatkowo utrwala nowe informacje.

Metoda pałacu pamięci

(Zwana też rzymskim pokojem lub metodą loci)

To już nieco bardziej zaawansowana metoda, która polega na kojarzeniu informacji z rzeczywistymi miejscami, np. w których dziecko już było. Metoda pamięci może być trudna, ponieważ musimy opierać się na swoich umiejętnościach łączenia faktów oraz tego, ile takich pokoi możemy stworzyć w głowie.

Nagraj własny audiobook

A co gdyby dziecko stworzyło własny audiobook? Np. po przeczytaniu lektury szkolnej, albo rozdziału z podręcznika do polskiego? Ta metoda będzie idealna do uzupełnienia powyższych. To dobra technika do powtarzania – dziecko w trakcie spaceru z psem może odsłuchać swój audiobook, dzięki czemu wykorzystuje czas w 100%. Efektywna nauka – to przyjemna nauka! A takie zadanie, to dodatkowy trening czytania oraz intonacji.

Przygotowała: Natalia Kopistecka
Na podstawie poradnika “Jak przygotować dziecko do egzaminów w edukacji domowej? Techniki pamięciowe” autorstwa Gabrieli Letnovskiej

Chcesz się dowiedzieć więcej? Napisz do nas i poproś o powyższy poradnik – sekretariat@domowa.edu.pl

Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!