
Edukacja domowa w Polsce – wyniki sondy Fundacji Edukacji Domowej
Fundacja Edukacji Domowej przeprowadziła ogólnopolską sondę dotyczącą edukacji domowej. W badaniu wzięło udział 616 osób z różnych grup wiekowych i zawodowych, co pozwoliło uzyskać szeroki obraz opinii społeczeństwa na temat tej formy kształcenia.
Kim są respondenci?
Największą grupę respondentów stanowiły osoby w wieku 31-50 lat (51%) oraz powyżej 50. roku życia (19%). Kobiety stanowiły 81% uczestników badania, mężczyźni – 18%, inne – poniżej 1%. Zdecydowana większość (72%) posiada wykształcenie wyższe, a 20% średnie. Prawie połowa uczestników (50%) mieszka w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, a 15% na wsiach.
Związek z edukacją domową
Spośród uczestników badania 33% zadeklarowało, że ich dziecko uczyło się lub uczy się w edukacji domowej, 9% to nauczyciele szkół wspierających ten tryb nauki, a 3% było uczniami edukacji domowej. 46% ankietowanych zna kogoś uczącego się w tym systemie, a 24% nie zna nikogo takiego.
Czy edukacja domowa jest legalna?
Większość respondentów (94%) poprawnie wskazała, że edukacja domowa jest legalna w Polsce, choć 6 osób (poniżej 1%) uznało ją za nielegalną, a 5% nie miało na ten temat wiedzy.
Kto może korzystać z edukacji domowej?
Aż 88,5% ankietowanych uważa, że każdy uczeń powinien mieć możliwość wyboru edukacji domowej. 26% wskazało, że powinno to dotyczyć wyłącznie uczniów, którym zalecił to specjalista, a 22% uznało, że jest to opcja głównie dla osób z niepełnosprawnościami lub wyjątkowo zdolnych.
Czy uczniowie edukacji domowej są dobrze przygotowani?
Na pytanie o wyniki edukacyjne uczniów w edukacji domowej 28% stwierdziło, że są one lepsze niż w szkołach tradycyjnych, 27% uznało je za porównywalne, a 10% za gorsze. Jednocześnie 34% nie miało zdania na ten temat.
Czy uczniowie edukacji domowej są dobrze zsocjalizowani?
W kwestii kontaktów społecznych uczniów edukacji domowej zdania były podzielone. 61% respondentów uznało, że mają oni takie same możliwości rozwoju społecznego jak ich rówieśnicy w szkołach tradycyjnych. 26% uważało jednak, że brak codziennych kontaktów ze szkołą może negatywnie wpłynąć na socjalizację dzieci, a 4% obawiało się, że może to prowadzić do trudności w funkcjonowaniu w dorosłym życiu.
Dlaczego rodziny wybierają edukację domową?
Najczęściej wskazywaną zaletą edukacji domowej była możliwość dostosowania nauki do indywidualnych potrzeb ucznia (56%). 32% respondentów doceniło elastyczność czasową i możliwość podróżowania. Natomiast tylko 3% wskazało, że największą zaletą jest brak konieczności chodzenia do szkoły.
Czy edukacja domowa powinna być legalna?
79% ankietowanych odpowiedziało twierdząco na to pytanie. Jednocześnie 15% uważa, że edukacja domowa powinna być dostępna jedynie dla wybranej grupy uczniów, a 2% było jej przeciwnych.
Podsumowanie
Wyniki sondy pokazują, że edukacja domowa cieszy się dużą akceptacją społeczną. Większość Polaków postrzega ją jako legalną i dostępną dla wszystkich uczniów. Chociaż pojawiają się wątpliwości dotyczące socjalizacji dzieci uczących się w domu, wielu ankietowanych dostrzega liczne korzyści tego rozwiązania, takie jak możliwość indywidualizacji nauki i większa elastyczność. Jednocześnie badanie pokazało, że nadal istnieje potrzeba edukowania społeczeństwa na temat funkcjonowania edukacji domowej, aby rozwiać istniejące wątpliwości i mity.