Blog

Wsparcie w edukacji domowej – gdzie go szukać?

Przeszliście na edukację domową i zastanawiacie się co dalej? Jak zorganizować taką naukę? Początki dla wielu mogą wydawać się trudne, ale są organizacje, które wspierają edukatorów domowych nie tylko w kwestiach formalności, ale także w procesie nauki. Jedną z takich jest – Centrum Nauczania Domowego – placówka oświatowo-wychowawczą, której zespół od blisko 13 lat wspiera rodziców i dzieci w edukacji domowej stawiając na nowoczesne metody i innowacyjne narzędzia. Ich misja i wizja opiera się na wypełnianiu założeń edukacji 4.0 i wdrażaniu “nowych kompetencji” niezbędnych w XXI wieku. 

Z Moniką Kamińską-Wcisło z Centrum Nauczania Domowego rozmawiała Gabriela Letnovska.

 

Gabriela Letnovska: Jak wygląda nauka w Centrum Nauczania Domowego?

Monika Kamińska-Wcisło: Na początek powiem przewrotnie jak nie wygląda. Nie ma wstawania na ósmą, klasówek, kartkówek, ciągłego biegu i braku czasu. Nasze dzieci, co często potwierdzają rodzice, uczą się z radością i zapałem. Bez presji, stresu. Bez oceniania. W swoim tempie, kiedy chcą i jak lubią. Rodzice mają wolny wybór, z jakich materiałów i narzędzi będą korzystać, najlepiej znają swoje dziecko, jak dobry krawiec są w stanie skroić edukację dziecka „na miarę”. Warto podkreślić, że uczniowie z Centrum realizują podstawę programową, zdają egzaminy i otrzymują świadectwa tak, jak w szkole systemowej.

 

GL: Jakie wsparcie otrzymują od Was uczniowie?

MKW: Oferujemy dzieciom i rodzicom w edukacji domowej pełen wachlarz narzędzi, materiałów edukacyjnych i zajęć zarówno lekcyjnych, jak i tych rozwijających nowe kompetencje, zainteresowania i pasje. Stworzyliśmy nowoczesną internetową platformę edukacyjną, gdzie w jednym miejscu uczeń ma dostęp do całej podstawy programowej podanej w ciekawy i angażujący sposób: filmy, animacje, gry, testy sprawdzające.

Platforma zawiera także gotowe scenariusze zajęć lekcyjnych podzielone na 36 tygodni nauki. W każdej klasie znajdują się również materiały rozwijające mocne strony uczniów.

 

GL: Jaką pomoc oferujecie rodzicom? Czy zapisując dziecko do CND są instruowani, jak “ugryźć” edukację domową?

MKW: Mogą liczyć na nasze wsparcie w kwestiach administracyjnych, formalnych, jesteśmy dla nich na każdym etapie edukacyjnej przygody. Pomagamy rodzicom się „odszkolnić”, staramy się ich inspirować. Prowadzimy w ramach Akademii Rodzica szereg warsztatów, spotkań, Live’ów ze specjalistami z zakresu edukacji, wychowania, rozwoju, pedagogiki i psychologii dziecka. Naszym Gościem była m.in.: Angelika M. Talaga – autorka projektu “Godmother”, Sylwia Bujko – “HOLImama” – trenerka Familylab i właścicielka przestrzeni dla kobiet, które wspiera w świadomym wychowywaniu dzieci i w ambitnym rozwoju kariery czy Jolanta Dróżdż – Stoszek – psycholog i trenerka umiejętności społecznych, właścicielka Pracowni Wspierania Rozwoju Dziecka “U-ważna”.

Dla uczniów organizujemy webinaria z nauczycielami. Takich zajęć jest ponad 1000 rocznie. Stawiamy na wyspecjalizowaną, wykształconą kadrę pedagogiczną z doświadczeniem w edukacji domowej. W Centrum Nauczania Domowego rodzic nie jest sam organizujemy spotkania edukatorów domowych, gdzie rodzice z jednej strony mają przestrzeń by się lepiej poznać z drugiej do wymiany doświadczeń. 

Prowadzimy także korepetycje i wideospotkania – czyli spotkania on-line w małych grupach, podczas których dzieci mogą wspólnie wykonywać zadania i projekty. Ogromne znaczenie ma dla nas budowanie społeczności zarówno wśród dzieci, jak i rodziców – spotkania integracyjne on-line, projekt kolega ławki, spotkania na żywo podczas eventów, dla rodziców utworzyliśmy osobną grupę edukatorów domowych. 

 

GL: Wiemy, że ostatnio otrzymaliście Symbol Nowoczesnej Edukacji 2021. To musi być dla Was wyjątkowe wyróżnienie?

MKW: Cieszymy się ogromnie z tej nagrody. To docenienie naszych starań w budowaniu edukacji przyszłości już dziś. Czujemy, że łącząc edukację domową z nowoczesnymi technologiami, idziemy we właściwym kierunku. Świat się zmienia, edukacja także potrzebuje zmiany. Nagroda jest dla nas z jednej strony spełnieniem marzenia o edukacji na miarę XXI wieku, z drugiej wyzwaniem i silną motywacją do dalszego działania.

 

 

GL: Czym jest dla Was edukacja na miarę XXI wieku?

MKW: Edukacja 4.0 – zwana także edukacją przyszłości zakłada, że człowiek będzie się uczył przez całe życie, będzie wielokrotnie zmieniał pracę, branże, podnosił kwalifikacje i stale zdobywał nowe umiejętności. Nauka będzie prowadzona w sposób spersonalizowany – indywidualny dla każdego ucznia i asynchroniczny, czyli pozwalający na uczenie się w dowolnym miejscu i czasie. 

Szkoła jaką znamy w obecnym kształcie nie jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby młodego pokolenia, które musi nabyć umiejętności do dostosowywania się do wciąż nowych sytuacji, do ogromnego tempa i zmian zachodzących w świecie. Według analityków, badających trendy na globalnym rynku pracy, wynika, że nawet 65 % dzieci, które dziś zaczynają naukę, będzie pracować w zawodach, które obecnie nie istnieją!

Okazuję się, że w edukacji domowej mamy alternatywę i ratunek, że jest ona tą formą kształcenia, która stawia na indywidualny rozwój dziecka, uczy go myślenia i poszukiwania odpowiedzi, a nie tylko sztuki zapamiętywania. 

 

GL: Czym się różni samodzielna nauka w ed od nauki w CND?

MKW: Jest takie afrykańskie powiedzenie: „Potrzeba całej wioski, by wychować jedno dziecko”. U nas na sukces ucznia pracuje cały sztab specjalistów: nauczyciele, psychologowie, pedagodzy. Korzystanie z naszych rozwiązań daje dziecku możliwość kontaktu z innymi osobami, które przekazują mu wiedzę, poza rodzicem. Młody człowiek do rozwoju i nauki potrzebuje całej sieci takich powiązań i wpływów poza relacjami rodzinnymi. Potrzebuje akceptacji, podążania za nim i towarzyszenia mu w codzienności. 

Cieszymy się, że możemy być częścią życia naszych uczniów, że możemy służyć im wsparciem i swoim doświadczeniem, tworzyć z rodzinami w edukacji domowej wspaniałą społeczność. Gdybym miała w trzech słowach podsumować to, co uczeń otrzymuje w Centrum Nauczania Domowego to byłoby to: wsparcie, narzędzia i społeczność. 

 

 

GL: Rodzice czują już niechęć do nauki zdalnej głównie ze względu na lekcje przed monitorami komputerów, które trwają godzinami. Jak edukacja domowa w CND różni się od tej zdalnej?

MKW: Nauka w naszym projekcie to nie tylko realizacja materiału na platformie. To także miejsce na rozwijanie pasji, mocnych stron u dziecka. W edukacji domowej jest na to czas i przestrzeń. Rozwijając swoje talenty, pasje i zainteresowania dziecko może stać się ekspertem, specjalistą w danej dziedzinie. Wiemy, jak to jest ważne. Organizujemy zajęcia rozwijające pasje i zainteresowania. Szukamy ekspertów, od zajęć plastycznych, przyrodniczych po zajęcia z programowania, kodowania, czy przedsiębiorczości. 

Jak już wspominałam stawiamy mocno na integrację. Dzieci u nas mają niepowtarzalną okazję do poznania swoich rówieśników z całej Polski. Wracając do platformy warto nadmienić, że jest ona dostępna dla ucznia 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co oznacza, że to dziecko decyduje, kiedy z niej korzysta i jak długo. Dodatkowo, jeśli nie może uczestniczyć w webinariach on-line w czasie rzeczywistym, zawsze może skorzystać z repozytorium – wszystkie spotkania są nagrywane. 

 

GL: W rozmowach z rodzicami często spotykamy się z brakiem motywacji do nauki u ich dzieci. Jak rozwiązujecie ten problem?

MKW: Cała platforma jest oparta na systemie gamifikacji – zdobywanie gwiazdek, medali, diamentów i odznak, odkrywanie nowych puzzli, konkursy z nagrodami – to wszystko niewątpliwie motywuje i jeszcze bardziej angażuje dzieci do nauki. 

W edukacji domowej, gdzie nie mamy ocen, kluczowa wydaje się być jednak motywacja wewnętrzna ucznia, czyli całe spektrum zachowań wynikających z realizacji własnych potrzeb. Motywacja wewnętrzna to coś, co pobudza kreatywność i otwartość, a także umożliwia zaangażowanie, zainteresowanie pracą i wytrwanie w działaniu. Podejmujemy działanie, ponieważ widzimy sens, mamy poczucie sprawczości. To, na czym się skupiamy w Centrum Nauczania Domowego, to rozbudzenie ciekawości dziecka to ona sprawia, że coś nas interesuje, chcemy to zgłębiać, rozwijać i wiedzieć więcej. 

 

GL: Co zyskuje dziecko ucząc się w CND?

MKW: Tu mogłabym powtórzyć to, co najczęściej mówią nasi rodzice. Podkreślają, że cenią sobie wolność, jaką otrzymali, czas i pogłębione relacje. Obserwując swoje dziecko, widzą, że jest po prostu szczęśliwe i naprawdę cieszy się nauką. Oni z kolei cieszą się, że mają wpływ na to, jakie dzieciństwo będzie miała ich córka czy syn i jak wartościowe otrzyma wykształcenie.

 

GL: Wiadomo, że na edukację domową można przejść w każdym momencie. A kiedy jest dobry moment, żeby dołączyć do CND?

MKW: Rodzic może przenieść dziecko na edukację domową w dowolnej chwili, także w trakcie roku szkolnego. W CND prowadzimy zapisy przez cały rok. Każdego dnia mamy telefony od rodziców, którzy są zainteresowani dołączeniem do naszej społeczności. Ważna informacja jest taka, że właśnie rozpoczęliśmy rekrutację także na nowy rok szkolny 2022/23. Jeśli chcecie zrobić krok w stronę nowej edukacyjnej przygody i zmienić życie swojej rodziny na lepsze, zapraszamy serdecznie.

Dowiedz się więcej o Centrum Nauczania Domowego 

Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!