Spotkanie członków Forum Edukacji Domowej z Ministrą Izabelą Ziętką

Spotkanie członków Forum Edukacji Domowej z Ministrą Izabelą Ziętką

14 stycznia 2025 roku członkowie Forum Edukacji Domowej: Gabriela Letnovska, Marianna Kłosińska, Mariusz Dzieciątko, Monika Kamińska-Wcisło oraz Agnieszka Olszewska spotkali się z Wiceministrą Izabelą Ziętką, aby kontynuować rozmowy na temat potrzeb i wyzwań w obszarze edukacji domowej oraz wsparcia uczniów korzystających z tej formy nauczania.


Współpraca z Ministerstwem Edukacji Narodowej: Informatory o edukacji domowej

W trakcie spotkania Wiceministra Izabela Ziętka potwierdziła, że Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wyraża zgodę na opracowanie informatorów dotyczących edukacji domowej. Za opracowanie merytoryczne materiałów odpowiadać będą członkowie Forum Edukacji Domowej, natomiast po zatwierdzeniu treści przez MEN, materiały te zostaną dystrybuowane przez resort do czterech grup docelowych: rodziców i uczniów, szkół, poradni oraz samorządów. Ustalono, że do 14 lutego 2025 roku Forum Edukacji Domowej przygotuje konspekty informatorów. Po ich przekazaniu do MEN i zapoznaniu się z nimi przez przedstawicieli ministerstwa zostanie ustalony termin kolejnego spotkania, podczas którego omówione zostaną szczegóły opracowanych treści.

Rozwój systemu oceniania kształtującego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami

Członkowie Forum Edukacji Domowej zwrócili uwagę na rosnącą liczbę uczniów korzystających z edukacji domowej, którzy posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wiceministra Ziętka poinformowała, że resort planuje rozbudowę systemu oceniania kształtującego do 2026 roku. Prace te mają na celu zapewnienie nauczycielom dostępu do narzędzi opartych na modelu biopsychospołecznym, które umożliwią dostosowanie działań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów borykających się z trudnościami, których nie obejmują orzeczenia. Przewiduje się również dodatkowe finansowanie na pracę z takimi uczniami.

Podczas dyskusji Marianna Kłosińska podkreśliła, że wspomniane działania mogą w znaczący sposób poprawić sytuację uczniów, jednak wyraziła obawy, że rok to zbyt krótki czas na ich pełne wdrożenie. W związku z tym zaproponowała, aby w najbliższym roku skoncentrować się na wspieraniu inicjatyw oddolnych, takich jak kooperatywy rodzicielskie, które często przekształcają się w mikroszkoły, tworzone przez rodziców edukujących swoje dzieci poza szkołą.

Problematyka finansowania zajęć dla uczniów z orzeczeniami

Istotną część spotkania poświęcono problematyce finansowania zajęć dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Obecne na spotkaniu dyrektorki szkół, Marianna Kłosińska i Agnieszka Olszewska, zwróciły uwagę na znaczną dysproporcję w finansowaniu w zależności od liczby godzin zajęć realizowanych tygodniowo. Obecny system powoduje, że szkoły mogą zapewnić uczniowi albo minimum 10 godzin zajęć tygodniowo, albo ograniczyć się do 2–3 godzin, ponieważ finansowanie pośrednich rozwiązań (np. 5–7 godzin) jest nieadekwatne i niewystarczające. Dyrektorki podkreśliły, że taka sytuacja prowadzi do istotnych trudności w zapewnieniu odpowiedniego wsparcia uczniom.

Dodatkowo, Mariusz Dzieciątko poinformował o powołaniu europejskiego stowarzyszenia Homeschooling Europe, do którego dołączył jako członek zarządu. Organizacja ta ma na celu rozwój i promocję edukacji domowej w Europie oraz współpracę międzynarodową w tej dziedzinie.

Podsumowując, uczestnicy spotkania uznali rozmowy za owocne i wyrazili gotowość do dalszej współpracy na rzecz poprawy jakości edukacji domowej w Polsce. Wyrażono również nadzieję na szybkie i skuteczne wdrażanie zaproponowanych rozwiązań.


Wpłać Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!

FreshMail.pl