
Z radością informujemy, że po roku starań udało nam się spotkać z Katarzyną Lubnauer, która wielokrotnie wypowiadała się na temat edukacji domowej. Z medialnych doniesień wiedzieliśmy, że to właśnie ona będzie odpowiedzialna za zmiany w obszarze edukacji domowej, dlatego podjęliśmy liczne działania, aby nawiązać z nią dialog. Cieszymy się, że w końcu doszło do tego spotkania.
Najważniejsze tematy poruszone na spotkaniu:
Ministerstwo Edukacji Narodowej dostrzega pewne zagrożenia związane z edukacją domową. Katarzyna Lubnauer wskazała na:
- Ryzyko ukrywania przemocy w rodzinie – w jej opinii brak regularnego kontaktu dzieci z pracownikami oświaty może utrudniać wykrywanie sytuacji zagrożenia.
- Problemy z socjalizacją – MEN obawia się, że dzieci w edukacji domowej mogą mieć gorsze możliwości nawiązywania relacji społecznych.
- Trudności uczniów powracających do szkół stacjonarnych – zdaniem ministerstwa, niektórzy uczniowie spełniający obowiązek szkolny poza szkołą mają braki w wiedzy, które wymagałyby powtarzania klasy.
Co pozytywnego dostrzega MEN w edukacji domowej?
- Mimo tych obaw, Katarzyna Lubnauer dostrzega także zalety edukacji domowej, zwłaszcza dla:
- Dzieci wybitnie zdolnych, które mogą rozwijać się w swoim tempie.
- Uczniów z fobiami szkolnymi, dla których nauka w tradycyjnej szkole jest trudna lub niemożliwa.
- Dzieci, których miejsce zamieszkania uniemożliwia dostęp do dobrej placówki edukacyjnej.
Planowane zmiany dla edukacji domowej
Ministerstwo chce przede wszystkim poprawić jakość edukacji publicznej, aby zmniejszyć liczbę uczniów wybierających edukację domową z powodów innych niż indywidualne potrzeby edukacyjne. Zapowiedziano także zamiar przeprowadzenia konsultacji społecznych, jeśli MEN rozpocznie pracę nad zmianami w edukacji domowej. Lubnauer deklaruje otwartość na nasze propozycje dotyczące danego obszaru.
Wyniki uczniów edukacji domowej
Poruszyliśmy także temat wyników egzaminacyjnych uczniów edukacji domowej. MEN uważa, że średnie wyniki matur i egzaminów ósmoklasisty w edukacji domowej są gorsze niż średnia krajowa. Zdaniem Lubnauer jest to dowód na to, że egzaminy klasyfikacyjne w niektórych placówkach są przeprowadzane nierzetelnie. Podkreśliliśmy, że ocenianie całej edukacji domowej na podstawie wyników z jednej szkoły, w dodatku w której uczniowie spełniają obowiązek szkolny nie dłużej niż rok-dwa, często są w kryzysie zdrowia psychicznego, a mimo wszystko chcą wypróbować swoje siły, jest niesprawiedliwe. MEN przyznało, że wyniki w innych szkołach są lepsze i zbliżone do średniej krajowej. Z pewnością obszar ten jest warty uwagi i monitorowania w przyszłości.
Podsumowanie
Bardzo dziękujemy za to spotkanie i możliwość przedstawienia naszego punktu widzenia. Doceniamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej otwiera się na dialog ze środowiskiem edukacji domowej i deklaruje chęć przeprowadzania zmian w konsultacji z nami. Wierzymy, że wspólnie uda się wypracować takie rozwiązania, które będą korzystne dla uczniów, rodziców i całego systemu edukacji domowej.
Co dalej?
W najbliższych tygodniach planujemy kolejne spotkania i rozmowy z przedstawicielami ministerstwa oraz większym gronem środowiska edukacji domowej. Chcemy zebrać dodatkowe opinie rodziców i ekspertów, aby przedstawić konkretne propozycje zmian. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do śledzenia naszych działań oraz do aktywnego udziału w dyskusji na temat przyszłości edukacji domowej w Polsce.
Przygotowała: Wiktoria Malinowska