Podsumowanie posiedzenia Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania Narodowej Rady Rozwoju o przyszłości edukacji domowej w Polsce.
Pod przewodnictwem prof. dr hab. Andrzeja Waśki, Doradcy Prezydenta RP i Przewodniczącego Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania Narodowej Rady Rozwoju, odbyło się posiedzenie poświęcone przyszłości edukacji domowej (ED) w Polsce. W spotkaniu uczestniczyli eksperci zajmujący się wsparciem rodzin wybierających edukację domową oraz przedstawiciele środowisk związanych z tym modelem kształcenia. Wśród gości znaleźli się dr Andrzej Mazan oraz Izabela Budajczak, oboje od lat związani z promocją i rozwojem edukacji domowej.
W trakcie posiedzenia podkreślono, że edukacja domowa ma długą tradycję w Polsce, mimo że była zakazana w okresie PRL. W latach 90. XX wieku, wraz z transformacją ustrojową, pojawiły się pierwsze regulacje, umożliwiające rodzicom wybór tej formy kształcenia. Uczestnicy zgodzili się, że obecnie ED jest silnie zakorzeniona w polskim systemie edukacyjnym, a zainteresowanie nią rośnie, szczególnie po okresie pandemii, kiedy wiele rodzin przekonało się do edukacji poza tradycyjną szkołą. Mimo to, liczba uczniów nauczanych się w modelu ED jest wciąż niewielka, w porównaniu do skali szkolnictwa masowego.
Wybrane tematy dyskusji
Jednym z kluczowych tematów spotkania była finansowa strona edukacji domowej. Izabela Budajczak argumentowała, że uczniowie edukacji domowej powinni otrzymywać pełne finansowanie, gdyż ich rodzice również płacą podatki, które przeznaczane są na edukację. Obecnie, dotacje przeznaczane na uczniów ED są niższe niż w przypadku dzieci uczących się w szkołach publicznych, co może wpływać na jakość dostępnych materiałów i wsparcia edukacyjnego.
Kwestia rozwoju technologii i nauczania w chmurze wzbudziła też ożywione dyskusje. Uczestnicy rozmawiali o potrzebie wprowadzenia regulacji, które określiłyby, kto może korzystać z modelu edukacji domowej. W świetle rosnącego zainteresowania nauką online, zwrócono uwagę na niskie wyniki egzaminacyjne uczniów realizujących obowiązek szkolny w ramach szkół internetowych. Profesor Waśko zaznaczył, że edukacja domowa wymaga ponadprzeciętnego zaangażowania ze strony rodziców oraz realizacji podstawy programowej, co różni ją od formy edukacji online, traktowanej często jako alternatywa dla tradycyjnej szkoły bez rzeczywistego zaangażowania rodziny.
Dr Mazan, związany z katolickimi szkołami prowadzącymi edukację domową na Mazowszu, wskazywał na konieczność zachowania konserwatywnego podejścia, w którym ED pozostaje dostępna dla rodzin gotowych w pełni angażować się w wychowanie i kształcenie swoich dzieci. Izabela Budajczak wyraziła jednak obawy, że przyszłe regulacje mogą zmierzać do ograniczenia liczby uczniów, tak by ED pozostała dostępna wyłącznie dla rodzin, które spełnią określone wymagania.
Rekomendacje i dalsze kroki
Posiedzenie zakończyło się zapowiedzią opracowania dokumentu dla Prezydenta RP, który zawierać będzie zbiór rekomendacji dla przyszłości edukacji domowej w Polsce. Planowane są konsultacje, w trakcie których Izabela Budajczak, jako przedstawicielka środowiska, będzie miała możliwość recenzowania proponowanych rozwiązań, co zwiększa szansę na uwzględnienie interesów rodzin korzystających z edukacji domowej.
Ostateczne decyzje dotyczące uregulowań, które obejmą edukację domową, będą miały istotne znaczenie dla przyszłości tego modelu kształcenia w Polsce.