Miniony rok był dla Fundacji Edukacji Domowej czasem intensywnej pracy, nowych wyzwań i ważnych inicjatyw mających na celu wspieranie rodzin korzystających z edukacji domowej oraz promowanie tej formy kształcenia w Polsce. Rok 2024 obfitował w kluczowe spotkania, wartościowe wydarzenia oraz działania, które umacniały pozycję edukacji domowej jako pełnoprawnej alternatywy wobec tradycyjnego systemu szkolnego.
Spotkania z politykami i przedstawicielami samorządów
Jednym z najważniejszych obszarów naszej działalności były w 2024 roku spotkania z politykami ze szczebla centralnego oraz z przedstawicielami samorządów kluczowych miast w Polsce. Udało nam się nawiązać dialog z osobami, które mają realny wpływ na kształtowanie polityki edukacyjnej w naszym kraju.
Wśród osób, z którymi prowadziliśmy rozmowy, znaleźli się:
- Zbigniew Dolata – poseł i były przewodniczący sejmowej komisji edukacji,
- Urszula Augustyn – była wiceminister edukacji,
- Dorota Łoboda – posłanka, zaangażowana w sprawy edukacji,
- Maja Nowak – działaczka społeczna i posłanka na sejm
- Jolanta Zięba-Gzik – przedstawicielka Polskiego Stronnictwa Ludowego
- Dorota Olko – rzeczniczka partii Razem,
- Grzegorz Napieralski – senator, który od lat interesuje się tematyką edukacyjną.
Ponadto odbyliśmy rozmowy z przedstawicielami samorządów miast takich jak Warszawa, Łódź, Rzeszów, Kielce i Lublin. Dzięki tym spotkaniom udało się poruszyć kluczowe kwestie związane z edukacją domową na poziomie lokalnym, co pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb rodzin wybierających tę formę kształcenia.
Raport “Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają edukację domową”
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie edukacją domową w Polsce, przygotowaliśmy w 2024 roku raport “Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają edukację domową”. Dokument ten analizuje najważniejsze przyczyny, dla których rodziny decydują się na tę formę kształcenia, takie jak:
- potrzeba indywidualizacji nauczania,
- chęć zapewnienia dzieciom bezpiecznego środowiska edukacyjnego,
- niezadowolenie z tradycyjnego systemu szkolnego,
- możliwość dostosowania programu nauczania do zainteresowań i potrzeb dziecka.
Raport stanowi cenne źródło informacji zarówno dla decydentów politycznych, jak i dla społeczności związanej z edukacją domową. Pozwala lepiej zrozumieć zmieniające się potrzeby edukacyjne Polaków oraz wskazuje kierunki rozwoju edukacji domowej w naszym kraju.
Konferencja “Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły?”
W 2024 roku zorganizowaliśmy również ogólnopolską konferencję pod hasłem “Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły?”, która przyciągnęła wielu uczestników – zarówno praktyków edukacji domowej, jak i ekspertów z zakresu pedagogiki, przedstawicieli szkół oraz decydentów politycznych. Podczas konferencji poruszyliśmy najważniejsze kwestie dotyczące przyszłości edukacji w Polsce, w tym:
- wyzwania stojące przed edukacją domową,
- potrzeby uczniów i rodziców decydujących się na edukację domową.
Wydarzenie to stało się platformą do wymiany doświadczeń i opinii, a także przestrzenią do budowania nowych partnerstw na rzecz rozwoju edukacji domowej.
Sonda społeczna na temat edukacji domowej
Jednym z najważniejszych projektów, które zainicjowaliśmy w 2024 roku, była sonda społeczna mająca na celu poznanie opinii Polaków na temat edukacji domowej. Badanie to pozwoliło zgromadzić cenne informacje dotyczące postrzegania tej formy nauczania w społeczeństwie oraz zidentyfikować główne obawy i oczekiwania związane z edukacją domową. Już niedługo udostępnimy jej wyniki.
Współpraca z zespołem parlamentarnym ds. edukacji domowej
W mijającym roku aktywnie współpracowaliśmy z zespołem parlamentarnym ds. edukacji domowej, którego celem jest wspieranie i rozwój tej formy kształcenia w Polsce. Regularne spotkania z członkami zespołu pozwalały na bieżąco omawiać najważniejsze kwestie prawne i organizacyjne oraz zgłaszać nasze postulaty dotyczące edukacji domowej.
Spotkania z Ministerstwem Edukacji Narodowej
W 2024 roku odbyliśmy również kilka kluczowych spotkań z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Podczas nich poruszaliśmy kwestie związane z dobrostanem psychicznym dzieci w edukacji domowej, dostępem do materiałów dydaktycznych oraz wsparciem dla rodzin edukujących swoje dzieci w domu.
Niestety, mimo licznych rozmów i starań, nie udało się doprowadzić do zmian w rozporządzeniu dotyczącym finansowania edukacji domowej. Nadal obowiązuje zasada uzależniająca wysokość finansowania od liczby uczniów w danej placówce, co w praktyce utrudnia rozwój edukacji domowej i stanowi wyzwanie dla szkół wspierających tę formę nauczania.
Plany na przyszłość
Pomimo trudności, jakie napotkaliśmy w 2024 roku, nie tracimy motywacji do dalszego działania. W nadchodzącym roku planujemy kontynuować nasze inicjatywy, rozwijać współpracę z samorządami i decydentami politycznymi oraz podejmować działania na rzecz zwiększenia świadomości społecznej na temat edukacji domowej.
Dziękujemy wszystkim, którzy wspierali nas w minionym roku – rodzinom, nauczycielom, politykom i partnerom społecznym. Dzięki Wam edukacja domowa w Polsce ma szansę na dalszy rozwój i umacnianie swojej pozycji jako wartościowa alternatywa edukacyjna.
Razem możemy zmieniać przyszłość edukacji!