
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało „Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026”, który zawiera informacje o zmianach w algorytmie finansowania edukacji domowej. Choć temat może brzmieć technicznie, jego skutki będą odczuwalne dla tysięcy rodzin, szkół i organizacji wspierających edukację domową w Polsce. Co dokładnie się zmienia i dlaczego te zmiany budzą niepokój?
Dotychczasowy model finansowania
Do tej pory sposób finansowania uczniów w edukacji domowej zależał od udziału tych uczniów w całkowitej liczbie uczniów danej szkoły. Kluczowy był próg 200 uczniów – po jego przekroczeniu, finansowanie uczniów „ponad limit” było znacznie niższe:
- Jeśli uczniowie ED stanowili mniej niż 30% wszystkich uczniów szkoły, to powyżej 200. ucznia przysługiwało finansowanie zaledwie na poziomie 0,2 części standardowej subwencji (zamiast 0,8).
- Gdy uczniowie ED stanowili 30% lub więcej, wskaźnik ten wzrastał do 0,4.
Taki model już wcześniej budził kontrowersje – szczególnie ze względu na niski poziom finansowania dla dużych szkół wspierających edukację domową.
Co się zmienia?
W nowym projekcie proponuje się radykalne obniżenie progu uczniów – z 200 do zaledwie 96 osób. Oznacza to, że pełne finansowanie (według wskaźnika 0,8) będzie przysługiwać tylko do 96 uczniów w edukacji domowej. Każdy kolejny uczeń będzie objęty znacznie niższym poziomem wsparcia.
MEN uzasadnia tę zmianę potrzebą „zrównoważenia finansowania względem rzeczywistych kosztów funkcjonowania szkoły” i twierdzi, że 96 uczniów to liczba odpowiadająca skali typowej małej szkoły.
Co dalej?
Na razie projekt znajduje się na etapie konsultacji. Rodzice, organizacje pozarządowe, dyrektorzy szkół i eksperci mogą zgłaszać swoje uwagi. To kluczowy moment, by mówić o konsekwencjach tych zmian i wspólnie wypracować rozwiązania, które będą sprawiedliwe i efektywne – zarówno dla budżetu państwa, jak i dla uczniów oraz rodzin.
Wzór opinii do pobrania — Rodzic
Wzór opinii do pobrania — Szkoła
Wzór opinii do pobrania — Inni
Artykuł przygotowała: Wiktoria Malinowska