Blog

Przygotowania do egzaminów klasyfikacyjnych, jak nie dać się stresowi?

Jak skutecznie przygotować się do egzaminów jednocześnie nie dając stresowi sobą zawładnąć? Oto kilka sprawdzonych metod szybkiego zapamiętywania, które pozwolą Wam szybciej przyswoić wiedzę, oraz sposoby na walkę ze stresem, m.in. jak oczyścić swój umysł i zrelaksować się przed egzaminem.

Istnieje wiele technik zapamiętywania, dlatego warto każdą z nich przetestować i wybrać dla siebie taką, która będzie najbardziej efektywna, ale i przyjemna. W edukacji domowej jest ten komfort, że istnieje przestrzeń do eksperymentów i można wszystko dostosować do potrzeb i możliwości dziecka.

 

  • Jednymi z bardziej skutecznych metod jest zabawa w skojarzenia, w której wszystko zależy od naszej wyobraźni. Trudne do zapamiętania informacje należy podzielić na części i powiązać je z określonymi skojarzeniami, obiektami lub faktami. Im bardziej zabawne lub abstrakcyjne są te skojarzenia, tym szybciej je zapamiętamy. Skojarzenia powinny odwoływać się do pozytywnych obrazów, ponieważ mózg nie lubi negatywnych emocji.
  • Podobną metodą zabawy w skojarzenia jest grupowanie pochodnych zagadnień. Tym sposobem zachowamy porządek i nietrudno będzie o czymś zapomnieć. W sposób prostych skojarzeń jedno zagadnienie będzie pociągało za sobą kolejne.
  • Akronimy, inaczej zwane skrótowcami, to technika polegająca na zamianie informacji, którą musimy zapamiętać, na inne słowo lub zdanie, które łatwiej nam przyswoić. Słowo lub zdanie tworzymy, używając liter z wyrazu bądź zdania, z którym mamy trudności. Stosowanie tej metody jest skuteczne i pomocne w sytuacji, gdy potrzebujemy dokładnie zapamiętać ciąg wyrazów bez żadnych zmian.
  • System powtórek to kolejna skuteczna metoda, polegająca na powtarzaniu partii materiału. Nowo poznane treści powinno powtarzać się systematycznie. Pierwsza powtórka powinna nastąpić po 10 minutach od przyswojenia wiedzy, kolejna następnego dnia, następna za tydzień. Takie powtórki można dodatkowo utrwalić wizualizacjami, np. za pomocą planu lub listy do odhaczania konkretnych zagadnień.

 

O czym należy pamiętać podczas nauki?

Nasza pamięć dzieli się na trzy rodzaje: bezpośrednią, krótkotrwałą i długotrwałą. Pamięć bezpośrednia powstaje, gdy nasze zmysły zarejestrują jakieś zjawisko. Tak wytworzony ślad pamięciowy, nazywany engramem, jest ulotny. Jednak może przekształcić się w pamięć krótkotrwałą i przetrwać kilka minut. By engram zmienił się w trwały ślad pamięci (pamięć długotrwałą), należy utrwalić nabyte informacje. Sprzyja temu relaks i sen, podczas którego mózg porządkuje informacje z całego dnia i wytwarza pamięć długotrwałą. To dlatego, ucząc się do egzaminu, najlepiej pamiętamy przerobiony materiał rano, po wyspaniu się.

 

Jak walczyć ze stresem?

Stres towarzyszy nam w wielu codziennych sytuacjach i potrafi wiele namieszać. Drżenie rąk, głosu czy brak koncentracji to niektóre zjawiska, które wywołuje. Jednak są sposoby, które pozwalają nad nim zapanować.

  • Jedną z najważniejszych metod jest pozytywne nastawienie. Zaufajcie sobie oraz świadomości posiadanej wiedzy, ponieważ nic tak nie dekoncentruje jak negatywne myśli potęgujące uczucie napięcia i braku pewności siebie.
  • Wygospodarowanie czasu na zrelaksowanie się. Słuchanie muzyki, spędzenie czasu z przyjaciółmi, wyjście na basen lub siłownię skutecznie pomogą się Wam odprężyć i zregenerować siły.
  • Przed ważnym egzaminem warto również zwizualizować sobie plan. Warto zastanowić się jakie pytania mogą się pojawić na egzaminie, o co możecie zostać zapytani i co warto jeszcze powtórzyć. Pomoże Wam to zapanować nad sytuacją, by wszystko mieć pod kontrolą.
  • Dobrym sposobem na opanowanie stresu są ćwiczenia oddechowe, które pozwalają dotlenić mózg. Kontrolowane oddychanie zmniejsza napięcie i rozładowuje negatywne emocje.
  • Oddanie się pasji podczas przerwy od nauki do egzaminu pozwoli zapomnieć o presji, dzięki czemu organizm będzie miał możliwość odprężyć się. Pozytywne skutki takiego relaksu  mogą być niewyobrażalne.
  • Jeśli macie taką możliwość, to warto zapoznać dziecko z nauczycielem, który będzie w komisji egzaminacyjnej. Znajomość przynajmniej jednej osoby podczas egzaminu może być właśnie tym elementem, który obniży napięcie podczas tego ważnego dnia.

 

Jak dodatkowo ułatwić sobie przygotowania do egzaminu?

Zadbanie o dostęp do świeżego powietrza. Dotleniony organizm lepiej pracuje, uczy się, myśli, odpoczywa, regeneruje się i śpi.

Oddychanie przeponą, czyli tak, aby powietrze „napełniało brzuch”. Oddychanie brzuszne (przeponowe) sprawia, że oddech wydłuża się, pogłębia i spowalnia. Skupienie na oddechu pozwala nam żyć chwilą, czyli być „tu i teraz”.

Zadbaj o prawidłową postawę swojego ciała. Skup się, aby Twój kręgosłup był zawsze wyprostowany, ponieważ gdy jesteś zgarbiony, barki i głowę masz wysunięte do przodu i zapada Ci się klatka piersiowa, a oddech staje się płytszy, może wtedy dojść do niedotlenienia narządów wewnętrznych, co powoduje szybsze zmęczenie.

 

Przed samym egzaminem.

W dniu egzaminu zrezygnuj z jakichkolwiek powtórek ponieważ niczego nowego nie przyswoisz, a spowoduje to jedynie dodatkowy stres i rozkojarzenie. Nie myśl o wynikach i o tym co będzie. Skup się na sobie, na swoim oddechu, staraj się odprężyć. Przed egzaminem warto zjeść coś lekkiego, co doda Ci sił. Pusty lub zbyt obciążony żołądek będzie Cię tylko rozpraszał. Podczas egzaminu, gdy któreś pytanie sprawia Ci kłopot, zostaw je na koniec. Weź głęboki oddech i skup się nie na wyniku, ale na swojej wiedzy.

Powodzenia!

 

Źródła:

https://rosnijwsile.pl/jak-lepiej-pamietac-skuteczne-techniki-zapamietywania/

https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/stres-a-oddychanie-jak-prawidlowo-oddychac-aby-poradzic-sobie-ze-stresem,7072,n,192

https://portal.abczdrowie.pl/metody-na-stres

 

Przygotowała: Hanna Siwek

Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!