Fundacja Edukacji Domowej od lat wspiera rodziców i dzieci, którzy zdecydowali się na alternatywną formę kształcenia, jaką jest edukacja domowa. Jako organizacja, która zajmuje się pomocą w organizacji edukacji domowej w Polsce, regularnie analizujemy wszelkie nowe dokumenty, badania oraz raporty wpływające na sytuację edukacyjną w kraju. Naszym celem jest zapewnienie rodzicom aktualnych informacji, które pomogą im podejmować świadome decyzje dotyczące edukacji swoich dzieci. W ostatnim czasie opublikowano dokument Biura Analiz Sejmowych, który przykuł naszą uwagę. “Edukacja domowa — wyzwania regulacyjne” napisane przez panią Justynę Osiecką-Chojnicką.
W analizie możemy przeczytać, że dzięki rozwojowi regulacji prawnych oraz powstawaniu nowych instytucji, edukacja domowa w Polsce cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jest ona formą nauczania realizowaną poza szkołą i umożliwia rodzinom pełne przejęcie odpowiedzialności za edukację swoich dzieci. W Polsce po przemianach ustrojowych 1989 roku 7 września 1991 roku edukacja domowa stała się ponownie dostępna i rozwija się dynamicznie, zwłaszcza za sprawą wsparcia licznych organizacji i szkół niepublicznych. Dziś większość dzieci w edukacji domowej uczęszcza właśnie do takich placówek. Autorka wspomina o tym, że wyzwania regulacyjne obejmują m.in. zapewnienie dostępu do wsparcia edukacyjnego, ułatwienie dostępu do egzaminów klasyfikacyjnych, a także określenie zasad finansowania ED z funduszy publicznych.
Przepisy zmieniały się na przestrzeni lat. Od 2016 roku wprowadzono wojewódzką rejonizację, później zniesioną w 2021 roku. Dodatkowo, w INFOSie możemy przeczytać o wzroście liczby uczniów w edukacji domowej – szczególnie w liceach – rodzi też wyzwania, jak dostosowanie materiałów do indywidualnych potrzeb dzieci oraz zapewnienie równowagi między rozwojem osobistym a edukacją. Motywacje rodzin decydujących się na ED są często światopoglądowe, ale także wynikają z krytyki tradycyjnych szkół, które bywały oceniane jako nadmiernie rygorystyczne i mniej elastyczne. Dzięki rozbudowanej społeczności, dostępności nowoczesnych narzędzi edukacyjnych i wsparciu prawnemu, ED w Polsce staje się alternatywą dla coraz większej liczby rodzin, choć wiąże się również z odpowiedzialnością oraz dodatkowymi kosztami i wyzwaniami dla rodziców.
Przeprowadziliśmy próby ustalenia, na czyje zlecenie powstał dokument, niestety bezskutecznie. Niemniej jednak, zważywszy na fakt, że tematem zajmuje się Biuro Analiz Sejmowych, możemy przypuszczać, że mogą być planowane zmiany legislacyjne w zakresie edukacji domowej. Kontynuujemy nasze starania, aby jak najlepiej reprezentować interesy społeczności edukacji domowej, dostarczać rzetelnych informacji oraz współpracować z odpowiednimi instytucjami w zakresie proponowanych zmian.