Zdrowie psychiczne uczniów w edukacji domowej – potrzeby i wyzwania
26 listopada 2024 r. członkowie Forum Edukacji Domowej: Gabriela Letnovska, Marianna Kłosińska, Mariusz Dzieciątko, Monika Kamińska-Wcisło oraz Marcin Perfuński spotkali się z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, w tym z ministrem Izabelą Ziętką, aby omówić kluczowe kwestie dotyczące zdrowia psychicznego dzieci uczących się w systemie edukacji domowej (ED).
Rosnące potrzeby psychiczne dzieci w ED
W trakcie spotkania podkreślono, że coraz więcej rodziców wybiera edukację domową ze względu na trudności psychiczne dzieci, takie jak depresja, lęki czy też ze względu na wyjątkowe potrzeby, jak np. u dzieci z ADHD. Forum ED wskazało na konieczność zapewnienia odpowiedniego wsparcia dla uczniów, szczególnie tych, którzy uczęszczają do szkół oddalonych od swojego miejsca zamieszkania. Jednym z poruszonych tematów było prawo do korzystania z poradni psychologiczno-pedagogicznych znajdujących się w miejscu zamieszkania dziecka. Choć MEN wskazał, że takie rozwiązanie może być realizowane poprzez porozumienia między samorządami, nadal czekamy na potwierdzenie tej informacji.
Dotacje dla uczniów z orzeczeniami – kluczowe zmiany
W dyskusji pojawił się także temat finansowania edukacji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektorzy szkół przyjaznych edukacji domowej wyrazili swoje zaniepokojenie zmianami w sposobie rozliczania dotacji. Ministerstwo zapowiedziało, że od przyszłego roku szkolnego potrzeby oświatowe będą ponownie przeliczane pół roku po zakończeniu roku budżetowego, co zapewni wyrównania samorządom, które wypłacają dotacje szkołom.
Choć przedstawiciele MEN podkreślili, że dotacje mają być bardziej elastyczne, Forum ED zwróciło uwagę na bardziej rygorystyczny sposób rozliczania dotacji na uczniów z różnymi orzeczeniami, a także na pominięcie dzieci z ADHD.
Marianna Kłosińska mówi “Zauważyłam, że jakkolwiek sposób przyznawania dotacji adekwatnie do liczby godzin rewalidacji i pomocy psychologiczno pedagogicznej realizowanych dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem, o tyle nie uwzględnia on dużego obszaru związanego z zakupem pomocy dydaktycznych czy sytuacjami, gdy pomoc dla jednego ucznia przekracza 10 g tygodniowo.Już widzimy, że taka sytuacja niestety usztywni i ograniczy zakres realizowanej przez nasze szkoły pomocy psychologiczno – pedagogicznej.”
Kolejne kroki
W styczniu odbędzie się kolejne spotkanie, podczas którego omówione zostaną szczegóły działań uświadamiających nt. edukacji domowej. Forum Edukacji Domowej pozostaje zaangażowane w rozmowy z MEN, a wszelkie zmiany i decyzje będziemy na bieżąco relacjonować na naszym blogu.
Dziękujemy wszystkim, którzy wspierają nasze działania i dbają o rozwój edukacji domowej w Polsce.