Ministerstwo ogłosiło, że kuratoria przyjrzą się wynikom matur w Szkole w Chmurze
W mediach pojawiły się liczne doniesienia dotyczące wyników maturalnych w Szkole w Chmurze, co skłoniło Ministerstwo Edukacji do skomentowania działań tej placówki. Minister Katarzyna Lubnauer odnosząc się do wyników maturalnych, stwierdziła, że różnice pomiędzy wynikami matury uczniów Szkoły w Chmurze a tradycyjnych placówek jest niepokojąca i powinna być bardziej zbadana. Minister Barbara Nowacka ogłosiła, że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych oraz ocenom końcowym uczniów, podkreślając obawy dotyczące procesu edukacyjnego w tej placówce. W mediach kolejny raz nagłaśniane są wypowiedzi, które wskazują na chęci zmian w prawie dotyczącym edukacji domowej. Fundacja Edukacji Domowej zaniepokojona sytuacją społeczności edukacji domowej, nie tylko uczniami Szkoły w Chmurze, postanowiła odnieść się do tych wypowiedzi.
Dlaczego wyniki matur w edukacji domowej nie powinny być bezpośrednio porównywane z tradycyjnymi szkołami?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że społeczność edukacji domowej uczy się w sposób znacząco różniący się od tradycyjnej szkoły. Uczniowie w tej formie edukacji często mają większą autonomię, elastyczność w planowaniu nauki oraz indywidualne podejście, co może wpływać na różnorodne rezultaty edukacyjne. W Polsce, mimo iż liczba uczniów korzystających z edukacji domowej przekroczyła już 50 tysięcy, wciąż jest to niewielka grupa w porównaniu do około 5 milionów uczniów kształcących się w tradycyjnych szkołach, a w tym roku do matury przystąpiło około 300 tysięcy uczniów szkół średnich. W związku z tym, wyniki maturalne tej społeczności nie mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami ogółu uczniów. Dodatkowo w edukacji domowej maturzyści mają całkowitą dowolność w wybieraniu przedmiotów, które zdają na egzaminie dojrzałości, nie uczęszczają do klas z typowymi rozszerzeniami. Często także uczniowie edukacji domowej chcą przetestować swoją wiedzę podchodząc do egzaminu z przedmiotu, który nie jest ich bardzo mocną stroną.
Tradycyjne miary sukcesu nie oddają rzeczywistości edukacji domowej
Wypowiedź Katarzyny Lubnauer, która zwraca uwagę na różnice w wynikach matury w Szkole w Chmurze i ogólnokrajowych, wymaga głębszej analizy. Nie można zapominać, że egzaminy maturalne to wyjątkowo stresujący czas dla młodych ludzi. Presja, którą odczuwają uczniowie, może wpływać na ich wyniki. Dodatkowo, format egzaminów maturalnych, wymagający udzielania odpowiedzi zgodnych z kluczem, może nie zawsze odzwierciedlać rzeczywiste umiejętności i wiedzę uczniów edukacji domowej, którzy są często przyzwyczajeni do bardziej otwartych i kreatywnych form nauki.
Minister Barbara Nowacka wyraziła swoje obawy dotyczące procesu edukacyjnego w Szkole w Chmurze, wskazując na brak stałego kontaktu z nauczycielami. Jednakże, w przypadku edukacji domowej, nauczyciele często pełnią rolę mentorów i przewodników, a rodzice stają się kluczowymi osobami wspierającymi proces nauki. Taka forma edukacji, choć różna od tradycyjnej, nie jest z założenia gorsza. Wymaga jednak innego podejścia do oceny postępów uczniów. Ocena wyników matury w Szkole w Chmurze wymaga uwzględnienia specyfiki edukacji domowej. Stres związany z egzaminami, inny styl nauczania oraz format egzaminacyjny to czynniki, które należy brać pod uwagę, analizując rezultaty. Ważne jest, aby system edukacyjny był otwarty na różnorodność form nauczania i potrafił je odpowiednio ocenić, nie tylko poprzez pryzmat wyników egzaminów maturalnych.
Edukacja domowa w zagrożeniu? Brak dialogu z Ministerstwem Edukacji budzi poważne obawy społeczności
Społeczność edukacji domowej jest zaniepokojona brakiem rzeczywistego kontaktu z przedstawicielami tej formy nauczania, co skutkuje niewystarczającą znajomością specyfiki spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą przez Ministerstwo Edukacji. Obietnice konsultacji społecznych i otwarcia Ministerstwa na współpracę z organizacjami pozarządowymi nie zastąpią rzetelnej dyskusji i współpracy ze wszystkimi stronami dotkniętymi planowanymi zmianami.
Chcielibyśmy, aby Koalicja 15 października podeszła transparentnie i uczciwie do planowanych zmian w edukacji domowej, tak aby próby zatrzymania działalności jednej placówki nie zniszczyły, jak to określiła sama Minister Lubnauer, „dobrej edukacji domowej”. Zmiany przeprowadzane za zamkniętymi drzwiami Ministerstwa Edukacji przypominają społeczności edukacji domowej działania byłego Ministra Edukacji Przemysława Czarnka.
Czy spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą będzie kiedykolwiek dobrze postrzegane przez Ministerstwo?
Przygotowała: Wiktoria Malinowska