Blog

Jak wychować przedsiębiorcze dziecko?

Od kiedy dawać dziecku kieszonkowe? Czy w ogóle dawać? Jak wysokie? Kupować wszystkie zabawki, o które poprosi? Takie i podobne pytania codziennie zadaje sobie wiele rodziców.

Przedsiębiorczość to w dzisiejszych czasach bardzo ważna i przydatna cecha. Przydaje się w praktyce i to niezależnie od tego, co robimy w życiu. Jest to cecha charakteru lub zespół cech i zachowań właściwych przede wszystkim dla przedsiębiorców. Z tą cechą najlepiej się urodzić, ale można ją również z powodzeniem w sobie rozwijać. Najlepiej kształtować ją od najmłodszych lat, ponieważ pomoże dziecku zrozumieć wartość pieniądza, stać się samodzielnym i pewnym siebie oraz z sukcesem przejść przez życie.

Przedsiębiorczość to nie tylko umiejętność zarządzania swoimi pieniędzmi i umiejętność oszczędzania. To również łatwość dostrzegania potrzeb i doskonalenia pomysłów, kreatywność i innowacyjność, zdolność do wykorzystywania nadarzających się okazji, gotowość do podejmowania ryzyka, samodzielność, umiejętność przewidywania konsekwencji swoich działań oraz brania za nie odpowiedzialności.

Rozwijanie przedsiębiorczości u dzieci zaczyna się bardzo niepozornie, ponieważ rozpoczyna go możliwość podejmowania samodzielnych decyzji przez kilkulatków, np. w jakim ubraniu pójdzie do przedszkola lub szkoły, w co się będzie bawiło, na jakie zajęcia dodatkowe będzie uczęszczało, itd. Dzieci podejmują decyzje dużo wolniej niż dorośli, ale chcą i są w stanie to zrobić. Taki krok nie będzie łatwy dla rodziców. Będzie wymagał od nich pokładów cierpliwości oraz czasu. Rodzic musi liczyć się z tym, że dziecko może zdecydować ubrać w zimie ulubione krótkie spodenki, ale to również przestrzeń do nauki. Zamiast krzyczeć, lepiej wspólnie z dzieckiem przeanalizować jego decyzję, zastanowić się czy na pewno jest słuszna, podać argumenty i spróbować skłonić dziecko do zmiany decyzji. W sytuacji, gdy dziecko stworzy zadziwiającą stylizację, np. pomarańczowa bluzka do fioletowej spódnicy, pozwólmy na to. Dziecko będzie mogło sprawdzić jak się czuje w takiej stylizacji, dowie się co o jego stroju myślą inni. Oczywiście podejmowane przez dziecko decyzje nie mogą zagrażać jego życiu lub zdrowiu, a problemy które rodzice stawiają przed dzieckiem muszą być na miarę jego możliwości. Takie działania uświadamiają dziecku, że każda decyzja którą podejmuje niesie za sobą jakieś konsekwencje. Umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji i ponoszenia ich konsekwencji, to bardzo ważna i przydatna cecha w późniejszym życiu.

Nie ma dobrej odpowiedzi na pytane: kiedy można dać dziecku kieszonkowe. Należy podejść do tej kwestii indywidualnie. Pretekstem do rozmowy o finansach, mogą być pierwsze pieniądze otrzymane w prezencie od członków rodziny. Warto wtedy wraz z dzieckiem zastanowić się jak można je wykorzystać. Może dziecko będzie miało jakiś pomysł? Podyskutujmy i znajdźmy najlepsze rozwiązanie.

Równie dobrą okazją do rozmowy o tym skąd się biorą pieniądze, jaką mają wartość, dlaczego ludzie chodzą do pracy będzie moment, w którym dziecko będzie upraszało się o kupno nowej zabawki. Pozyskaną wiedzę utrwalą różnego rodzaju zabawy w sklep i restaurację, czy samodzielne małe zakupy (podczas zakupów w sklepie, dziecko otrzymuje od rodzica niewielką kwotę za którą samodzielnie robi zakupy, np. kupuje cukierki. Nie można pominąć żadnego z etapów – lista zakupów, wybór produktów i odkładanie ich do osobnego koszyka, dokonanie płatności przy kasie). Resztę z zakupów można włożyć do wspólnie wykonanej skarbonki.

Dzieci w każdym wieku chcą towarzyszyć rodzicom w codziennych czynnościach. Podliczanie wydatków, płacenie rachunków, robienie zakupów, to dla dzieci świetny moment na naukę. Wyjaśnijmy dziecku czym są rachunki, dlaczego trzeba je płacić, skąd biorą się pieniądze na ich zapłatę. Przeplata się tutaj edukacja finansowa z ekologiczną (oszczędzanie wody, prądu, światła, segregacja śmieci).

Ze starszymi dziećmi można zacząć rozmawiać o wyznaczaniu sobie celów. Poprośmy dziecko, aby napisało lub narysowało kilka swoich największych pragnień. Następnie wspólnie z dzieckiem przeanalizujmy każde z nich i ustalamy hierarchię – co wniesie do jego życia, jakie kroki trzeba będzie wykonać, by osiągnąć cel, ile zajmie to czasu i wysiłku. W trakcie realizacji zamierzonych celów przez dziecko, starajmy się być dla niego wsparciem, udzielajmy rad, gdy zostaniemy o to poproszeni i trzymajmy kciuki.

Należy również rozwijać u dzieci kreatywność, która jest bardzo ważną częścią bycia przedsiębiorczym i innowacyjnym. Dzięki kreatywności dziecko lepiej będzie sobie radziło z wyzwaniami i problemami. Rozwijać ją można poprzez zadania plastyczne oraz zabawy twórcze (np. wymyślanie nowych zastosowań przedmiotów codziennego użytku – np. krzesło może być również szafą, łóżkiem dla kota, stołem; stworzenie z kilku przedmiotów czegoś nowego – linijka i magnes mogą stać się urządzeniem do zbierania śrubek z podłogi; tworzenie i zapisywanie w specjalnym zeszycie pomysłów na biznes).

Warto stwarzać dzieciom sytuacje do poznania wartości pieniądza. W momencie, gdy dzieci będą mogły zarobić swoje pieniądze (np. sprzedaż lemoniady, wyprzedaż garażowa, sprzedaż wykonanych przez dziecko kartek okolicznościowych, bransoletek, itp.) najlepiej zrozumieją wartość pieniądza i będą mogły rozwijać w sobie właściwe postawy (np. oszczędność). Będzie to bardzo wartościowe wydarzenie dla dziecka, ponieważ dzięki procesowi planowania i organizacji, wyceny oraz sprzedaży, posiądzie wiele przydatnych umiejętności. Zarobione pieniądze, będą doskonałym pretekstem, aby pokazać dziecku jak zarządzać posiadanym budżetem.

Rodzice powinni również nauczyć dzieci przegrywania, popełniania błędów oraz wyciągania wniosków z takich sytuacji. Zacząć można od bardzo lubianych przez dzieci gier planszowych. Każda przegrana to bardzo cenna lekcja. Krzyki, kary i groźby powinny zostać zastąpione analizą dlaczego coś się nie udało, co można było zrobić inaczej, nad czym trzeba popracować. Najważniejsze zdanie jakie powinno powtarzać sobie dziecko w przypadku porażki to „Nigdy się nie poddawaj”.

Starszemu dziecku (od 13 roku życia) można założyć konto w banku. Dzięki temu dowie się jak działa bank, karta płatnicza oraz jak „zachowują się” pieniądze zainwestowane. Dziecko nauczy się jak rozporządzać budżetem. Jest to bezpieczna opcja, ponieważ konta dla dzieci nie mogą mieć debetu, mogą być połączone z telefonem rodzica, który będzie czuwał nad wydatkami pociechy. Dziecko będzie w pewnym stopniu niezależne i z większą uwagą zadba o swoje wydatki.

Kształtowanie przedsiębiorczości u dzieci nie jest trudne czy skomplikowane, nie wymaga również dużych nakładów pracy. Przede wszystkim wymaga uważności rodziców i wykorzystywania nadarzających się każdego dnia okazji. Codzienne rozmowy i proste zabawy mogą ułatwić dziecku przejście przez edukację, a nawet zapewnić sukces późniejszym życiu.

 

Chcesz zgłębić temat? Przeczytaj również:

– „Pieniądze nie rosną na drzewach” Paul Mason

– „Ekonomia. To, o czym dorośli Ci nie mówią” Bogusław Janiszewski

 

 

Opracowała: Agnieszka Babilon

 

Bibliografia:

  1. http://dziecisawazne.pl/edukacja-finansowa-dzieci-poprzez-zabawe/
  2. https://smartstart.pl/sylwia-wojciechowska-7-zabaw-rozwijajacych-przedsiebiorczosc-u-dzieci/
  3. https://www.babyboom.pl/porady/pieniadze/czym_skorupka_za_mlodu_nasiaknie_uczymy_dzieci_przedsiebiorczosci.html
Wpłać darowiznę
Wpłać
Darowiznę

Jeżeli nasze działania są dla Ciebie wartościowe, wesprzyj nas i miej wpływ na edukację domową w Polsce!