Serdecznie zachęcamy do przeczytania odpowiedzi dwóch braci uczących się w trybie nauczania domowego – Ignacego (VI klasa) i Wojtka (IV klasa). Zapytaliśmy chłopców o ich doświadczenia oraz przemyślenia dotyczące edukacji domowej. zachęcamy również do odwiedzenia prowadzonej przez chłopców grupy faceookowej „Dzieci z ED”, w której dzielą się swoimi inspiracjami i pasjami – https://www.facebook.com/groups/111118979597532/

 

IGNACY (kl. VI):

Nazywam  się  Ignacy, mam 12 lat i uczę w domu od około trzech lat. Gdy chodziłem do szkoły w pierwszych latach mojej edukacji, nauczyciele chwalili mnie za aktywność i pomysłowość. Niestety później ganili mnie za charakter i że nie daję odpowiedzieć kolegom. Na dodatek pewnego razu nauczycielka wzięła mnie „na stronę” i powiedziała, że koledzy uważają, że jestem „dziwny” i muszę się zmienić. Wtedy tak nie myślałem, ale czy to ja muszę zmieniać swoje zachowanie tylko dlatego, że ktoś coś sobie o mnie pomyślał? Koledzy jednego dnia mnie lubili bardziej, innego mniej.

W pewnym momencie spytałem mamę czy nie moglibyśmy się uczyć tak jak nasza kuzynka – w domu. To była bardzo dobra decyzja. Edukacja domowa daje mi wiele dobrego.

Dobrym przykładem różnicy pomiędzy szkołą a ED jest sprawdzanie wiedzy. W szkole, jeśli coś nie pójdzie najlepiej, to dostaniesz tylko złą ocenę, która mówi tylko: „Jesteś do bani”. W edukacji domowej, jeśli coś nie wychodzi, to temat będzie się zgłębiło tak długo, aż się go nauczymy.

Mój dzień zwykle wygląda podobnie – wstaję około 8.00, jem śniadanie, myję zęby, ubieram się i siadam do nauki. Co prawda nie zawsze chętnie, ale siadam do nauki.

Polskiego uczę się z Mamą. Zadania z matematyki, historii, przyrody i angielskiego ustalamy zwykle z Tatą na cały dzień, kiedy zostaję  sam w domu.

Chociaż niektórym może się wydawać, że nie mamy kontaktu z rówieśnikami, nie jest to do końca prawda, ponieważ chodzę na liczne zajęcia dodatkowe takie jak: szkoła muzyczna (polecam!), szkoła musicalowa (też polecam!) czy też zajęcia na Uniwersytecie Dzieci (również!).

Do nauki korzystam z podręczników, ale nie tylko. Do ćwiczenia matematyki i programowania używam strony khan academy, do przyrody i historii epodręczniki, a do ćwiczeń kształcenia słuchu dur moll. Często oglądam filmy historyczne lub przyrodnicze.

Chciałbym również powiedzieć, że w związku z tym, że w edukacji domowej  nie ma czegoś takiego jak „zadania domowe”, mamy więcej czasu na rozwijanie swoich zainteresowań.

Gdyby ktoś mnie dzisiaj zapytał: Czy chciałbyś wrócić do szkoły? Odpowiedziałbym: Jak myślisz, czy ktoś kto z piekła poszedł do raju, chciał wrócić na dół?

A każdej osobie, która zastanawia się nad rozpoczęciem nauki w domu powiem: Jeżeli nie jesteś przywiązany do dostawania ocen, potrzebujesz więcej czasu dla siebie, bo zadania domowe zajmują ci za dużo czasu, szkoda ci kieszonkowego na niesmaczne obiady w szkole i potrzebujesz więcej czasu na naukę, to ED jest dobrym wyborem!

Ignacy Krzywicki

 

WOJTEK (kl. IV):

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem edukacji domowej? Jeśli tak, przedstawię Ci kilka argumentów za i przeciw.

Ucząc się w trybie edukacji domowej masz więcej czasu na myślenie, możesz zbierać informacje z różnych źródeł (nie tylko z podręcznika), możesz też więcej  czasu przeznaczać na rozwijanie zainteresowań np.: sport lub gra na instrumentach.

Teraz pokażę Ci krótką listę wad i zalet edukacji domowej, w której znajdują się te, które już wymieniliśmy jak i inne:

 

Zalety ED:

  1. Więcej czasu (zarówno na naukę jak i na rozwijanie zainteresowań).
  2. Poszerzone źródła informacji.
  3. Możliwość wyboru posiłków.
  4. Tata/mama nie tracą czasu na dowożenie Cię do szkoły.
  5. Nigdy się nie spóźnisz 🙂

Wady  ED:

  1. Musisz pracować sam/sama.
  2. Masz więcej obowiązków domowych.
  3. Nie ma W-F-u (jeżeli ktoś uważa, to za wadę).

 

Mam nadzieję, że już podjąłeś decyzję. Wybór należy do Ciebie.

Wymieniając wady edukacji domowej, do głowy wpadł mi dziwny pomysł, żeby napisać: „Wszystko co robisz w ED, to zadania domowe”, ale to przecież oczywiste.

 

Wojciech Krzywicki

Bardzo dziękujemy chłopcom za udzielenie odpowiedzi! 🙂

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Edukacji Domowej z siedzibą w Krakowie. Sekretariat administratora znajduje się w Krakowie, przy ulicy Szlak 20/7, 31-153 Kraków, telefon: +48 12 291 91 45, adres e-mail: sekretariat@domowa.edu.pl.

Przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jako niezbędne do realizacji naszego prawnie uzasadnionego celu, którym jest udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące prowadzonej przez nas działalności.

Z uwagi na korzystanie przez administratora z poczty elektronicznej „Google mail”, dane osobowe mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy firmie Google Inc. z siedzibą w USA oraz do innych państw trzecich, w których działają podmioty, z których usług korzysta Google podczas przetwarzania danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w państwach trzecich odbywa się w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską, dostępne pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32010D0087&from=EN.

Dane osobowe będą przetwarzane przez czas trwania korespondencji, w ramach której udzielać będziemy odpowiedzi na Twoje pytania, do chwili jej wyraźnego zakończenia lub wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści danych osobowych oraz żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Z uwagi na fakt, że Twoje dane osobowe udostępnione w niniejszym formularzu przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu, przysługuje Ci prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych ze względu na Twoją szczególną sytuację. Możesz je zrealizować przesyłając wiadomość pocztą elektroniczną lub tradycyjną na wskazane wyżej adresy do korespondencji.

Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do uzyskania odpowiedzi na zadawane pytania.