Organizując naukę naszego dziecka w domu, mamy szansę na wykorzystanie przedmiotów niedostępnych w klasie. Co więcej, swojemu dziecku możemy ofiarować więcej czasu, dopilnować jego bezpieczeństwa. Nauka wcale nie musi być nudna, a rzeczy, które są wokół nas, można wykorzystać w ciekawy sposób. Pamiętajmy też, że interesujące przedstawienie zagadnienia może wzbudzić w dziecku pasję i pozytywnie nastawić do dalszej pracy. Świetnym pomysłem jest wykonywanie eksperymentów chemicznych i fizycznych, które mogą być spektakularne przy niewielkich nakładach pracy. Proponujemy Państwu kilka doświadczeń dla przedszkolaków i uczniów wczesnych klas szkoły podstawowej, które z powodzeniem można wykonać w domu.

  1. Samonadmuchujący się balonik

To proste doświadczenie, które pamiętamy z dzieciństwa. Do jego wykonania potrzebujemy:

  • gumowy balon
  • plastikowa butelka
  • soda oczyszczona
  • ocet spirytusowy

Do butelki wlewamy niewielką ilość octu, a do nienadmuchanego balonika wsypujemy dwie łyżeczki sody. Następnie nakładamy balonik na szyjkę butelki. Uwaga! Przy tej czynności soda nie może przesypać się do butelki. Gdy balonik będzie trzymał się na szyjce butelki, delikatnie unosimy go tak, aby soda przesypała się do butelki. Teraz balonik sam się nadmucha.

 

  1. Gumowe jajko

Ten eksperyment wymaga trochę więcej cierpliwości, jednak nie wymaga prawie żadnych działań z naszej strony – wszystko zrobi chemia! Przygotujcie:

  • wysoką szklankę o średnicy większej niż obwód jajka
  • 250ml octu spirytusowego
  • 1 jajko (świeże, surowe)

Do przygotowanej szklanki włóż jajko. Następnie wlej ocet tak, aby całe jajko było w nim zanurzone. To wszystko. Pierwsze oznaki zachodzącej reakcji widać niemal natychmiast: są to pęcherzyki pojawiające się na powierzchni jajka. Jednak na końcowe efekty trzeba jeszcze trochę poczekać. Odstawiamy jajko w occie w bezpieczne miejsce i wracamy do niego na następny dzień. Teraz zamiast skorupki powinna być już tylko cienka błona, a całe jajko powinno być nieco większe niż przed eksperymentem. Czekamy jeszcze jeden dzień. Kolejnego dnia nasze jajko jest już podobne do kauczukowej piłeczki. Można je wyjąć i spróbować odbijać od blatu.

Eksperyment z wykorzystaniem tego samego procesu możemy zademonstrować również dużo starszym dzieciom, objaśniając dokładnie reakcje, jakie zachodzą. Można wykorzystać wówczas na przykład kość z kurczaka, która po takim moczeniu w occie będzie gumowa, a nie łamliwa.

  1. Tulipany w kolorach tęczy

Niebieskie, fioletowe czy nawet czarne – stwórzcie razem takie tulipany, jakie chcecie. Będziecie potrzebowali:

  • kilka białych tulipanów (tyle sztuk, ile chcecie zabarwić)
  • kilka szklanek z wodą jeśli chcemy barwić każdy kwiat na inny kolor lub dzbanek z wodą jeśli chcemy, aby wszystkie tulipany zabarwiły się tak samo
  • dowolne barwniki spożywcze

Teraz przystępujemy do działania. Barwniki rozrabiamy w wodzie, następnie umieszczamy w nich kwiaty. Następnego dnia będzie już widać efekty: nasze tulipany zmienią barwę.

  1. Skąd wiemy, że powietrze jest, skoro go nie widać?

Który rodzic nie spotkał się z tym pytaniem? Takie pytanie to świetna okazja, by wyjaśnić wiele zjawisk występujących w przyrodzie. A my podpowiadamy jak udowodnić istnienie niewidzialnego. Potrzebujemy:

  • świeczkę podgrzewacz
  • szklankę

Podgrzewacz zapalamy. Następnie nakładamy na niego szklankę odwróconą do góry dnem. Świeczka gaśnie, ponieważ odcięliśmy jej dopływ tlenu niezbędnego do procesu spalania.

 

  1. Ciecz nienewtonowska

Brzmi trudno? Co prawda wyjaśnienie tego zjawiska będzie odpowiednie raczej dla starszych dzieci, ale sam efekt eksperymentu będzie interesujący dla maluchów. To także świetna zabawa dla całej rodziny! Jak przygotować taki „magiczny” płyn?

  • pół szklanki wody
  • szklanka mąki ziemniaczanej
  • barwnik spożywczy (opcjonalnie, jeśli chcemy, by powstały płyn był kolorowy)

Ilość składników można zwiększać, zachowując podane proporcje. Podane składniki wystarczy tylko wymieszać. W efekcie uzyskamy ciecz, która pod wpływem naszego ugniatania w rękach będzie zachowywała się jak plastelina. Natomiast gdy przestaniemy się nią bawić – przecieknie nam przez palce.

 

Mamy nadzieję, że wspólne eksperymentowanie będzie dla Was świetną zabawą i okazją do spędzenia wspólnego czasu w nietuzinkowy sposób. Co najważniejsze – dzieci na pewno wyniosą z tych doświadczeń dużo nowej wiedzy!

Po więcej inspiracji zapraszamy na strony:

 

Opracowała: Anna Sałatarow

F

Strona www.domowa.edu.pl ( Edukacja Domowa ) wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji

Ciasteczko to mały fragment tekstu, który serwis internetowy wysyła do przeglądarki i który przeglądarka wysyła z powrotem przy następnych wejściach na witrynę. Używane jest głównie do utrzymywania sesji np. poprzez wygenerowanie i odesłanie tymczasowego identyfikatora po logowaniu. Może być jednak wykorzystywane szerzej poprzez zapamiętanie dowolnych danych, które można zakodować jako ciąg znaków. Dzięki temu użytkownik nie musi wpisywać tych samych informacji za każdym razem, gdy powróci na tę stronę lub przejdzie z jednej strony na inną.

Zamknij