Rodzice bardzo często zmagają się z pytaniami: „Jak zachęcić dziecko do nauki matematyki?” oraz „Jak nie zrazić do niej dziecka?”. Odpowiedzi na te pytania wydają się być bardzo proste: do nauki wykorzystujmy przede wszystkim zabawę, ciekawe pomoce dydaktyczne, angażujmy jak najwięcej zmysłów (niech dotykają, patrzą, słuchają), stwarzajmy dziecku jak najwięcej sytuacji do samodzielnego doświadczania. Warto również wskazywać dzieciom przydatność wiedzy matematycznej w życiu codziennym. Pamiętajmy, że nie warto zmuszać pociechy do nauki, stresować, krytykować, porównywać czy poganiać, ponieważ może to spowodować, że zrazi się do matematyki na długie lata.

Jednym z ważniejszych do opanowania zagadnień matematycznych jest tabliczka mnożenia. Jej nauka rozpoczyna się w szkole podstawowej. Nie każde dziecko jest w stanie opanować ją z łatwością. Gdy podstawa programowa nakłada na ucznia obowiązek zrozumienia czegoś, co sprawia dużą trudność, może pojawić się niechęć, brak wiary we własne możliwości. Nic dziwnego, jeśli nauka tabliczki mnożenia ogranicza się do wkuwania na pamięć, jest to strategia krótkofalowa. Podpowiadamy Państwu kilka prostych i ciekawych sposobów na utrwalanie tabliczki mnożenia:

  • Karty Grabowskiego – to zestaw prawie 80. gier edukacyjnych dla dzieci. W rzeczywistości to dwie talie kart, każda po 55 sztuk i dwie książki będące przewodnikami po możliwościach, jakie stwarzają karty. Czarna talia zamiast tradycyjnych figur karcianych, ma zapis mnożenia dwóch liczb. Na kartach czerwonych przedstawione są liczby odpowiadające wynikom mnożenia z kart czarnych. Każda karta dodatkowo posiada również kafelki, pomagające zrozumieć istotę mnożenia – jeśli dziecko nie potrafi podać wyniku danego rachunku, może kafelki po prostu policzyć (przydatne szczególnie w początkowej fazie nauki mnożenia). Każda z zabaw może być indywidualnie dobrana do potrzeb i trudności konkretnego dziecka.

 

  • Zabawa z kartonikami – do jej przeprowadzenia potrzebne będą kolorowe kartoniki. Na jednej stronie zapisujemy działanie, na drugiej – wynik. Gracze dzielą karty między siebie. Na zmianę pokazują przeciwnikowi po jednej karcie z zapisanym działaniem, sami widzą zaś drugą stronę – z wynikiem. Dzięki temu mogą sprawdzać, czy osoba, która musi rozwiązać równanie, robi to prawidłowo. Jeśli odpowiedź przeciwnika jest poprawna, oddaje mu swoją kartę. Wygrywa ten, kto zbierze ich najwięcej.

 

  • Matematyczna Gra Memory – przygotowujemy sztywniejsze kartoniki, połowę z nich wypełniamy działaniami, pozostałą część – wynikami tych działań. Mieszamy wszystkie kartoniki i rozkładamy je zapisaną stroną do dołu. W jednej rundzie odkrywamy dwie karty w poszukiwaniu działania oraz jego wyniku. Za każdą znalezioną parę zdobywa się jeden punkt.

 

  • Zabawa z kostką do gry czyli utrwalanie tabliczki mnożenia do 10. Gra wymaga uczestnictwa paru graczy, kostki do gry oraz kartki do zapisywania wyników. Każdy uczestnik otrzymuje kartkę. W linii pionowej należy napisać liczby od 1 do 10 wraz ze znakiem mnożenia, a na samej górze imię gracza. Pierwszy gracz rzuca kostką. Liczbę, która wypadnie wpisuje się po „1x” na kartce uczestnika, który wykonuje działanie. Następnie kostka przechodzi do następnego gracza i ten robi to samo. Kolejek jest tyle ile liczb od 1 do 10. Wygrywa ta osoba, której zsumowane wyniki mają największą wartość.

 

  • Mnożenie cyfr powyżej 5 – bardzo szybka technika, która w której wykorzystujemy nasze dłonie. Każda z dłoni ma 5 palców. Jeśli chcemy pomnożyć np. 7 x 7, musimy zgiąć po dwa palce u obu rąk, by odliczyć do 7. W ten sposób zgięte palce tworzą dziesiątki – jest ich w sumie 4 (4 zgięte palce, daje 40). Pozostałe (3 u jednej i 3 u drugiej ręki) mnożymy przez siebie. To daje wynik równy 9. 40 i 9 daje 49. To wynik tego równania (7 x 7 = 49).

 

  • Ręce, które pomagają mnożyć przez dziewięć bardzo szybka, prosta i przyjemna metoda na mnożenie przez dziewięć, do której potrzebujemy tylko własnych dłoni. Przykładowo: działanie 6×9 – wyciągamy przed siebie dłonie, zaginamy szósty palec od lewej. Liczba od lewej strony zagiętego palca to dziesiątki – czyli 5. Palce po prawej stronie to jednostki – 4. Czyli: 6×9 to pięć dziesiątek plus cztery jednostki, czyli: 54.

 

  • Mnożenie razy dziewięć – na kartce zapisujemy po kolei całą tabliczkę mnożenia przez 9, od góry do dołu. Następnie zapisujemy wynik – najpierw pisząc od góry do dołu cyfry od 0 do 9, a następnie to samo robiąc w odwrotną stronę.

 

  • Matematyczne historyjki – do nauki tabliczki mnożenia można wykorzystać techniki mnemoniczne. Jeśli razem z dzieckiem nadacie cyfrom konkretny wygląd (np. 2 to kaczka, 8 to bałwan itd.), to w łatwy sposób będzie można je sobie wyobrazić. A stąd już prosta droga do budowania historii, np. cztery drużyny bałwanków grają w piłkę (4 x 2), a przygląda im się zachwycony kaczor (3 = oczy, 2 = kaczor, wynik to 32). Te opowiadania zależą oczywiście od waszej wyobraźni i tego, jaki charakter nadacie wspólnie cyfrom, ale skojarzenia są dobrym sposobem zapamiętywania trudnych, abstrakcyjnych równań matematycznych.

 

  • Rymowanki – miła i praktyczna forma spędzania czasu, ponieważ można je powtarzać zawsze i wszędzie. Istnieje wiele gotowych, znanych od lat rymowanek o tabliczce mnożenia. Można z nich korzystać lub ułożyć własne, spersonalizowane – wtedy dziecku będzie łatwiej je zapamiętać.

 

  • Gry z wykorzystaniem tablicy do nauki tabliczki mnożenia 12×12 – Tablica składa się z niewielkich, sześciennych klocków, które z jednej strony mają zapisane działanie np. 7×4, a na „rewersie” wynik: 28. Rzędy mnożenia są w różnych kolorach, przez co znacznie łatwiej utrzymać koncentrację na mnożeniu przez konkretną liczbę, np. 7. Dla dzieci stanowi świetną pomoc podczas odrabiania zadań domowych, ale może również zaangażować wszystkich domowników w granie i jednoczesne utrwalanie tabliczki mnożenia.

 

 

Opracowała: Agnieszka Babilon

 

Bibliografia:

F

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Edukacji Domowej z siedzibą w Krakowie. Sekretariat administratora znajduje się w Krakowie, przy ulicy Szlak 20/7, 31-153 Kraków, telefon: +48 12 291 91 45, adres e-mail: sekretariat@domowa.edu.pl.

Przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jako niezbędne do realizacji naszego prawnie uzasadnionego celu, którym jest udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące prowadzonej przez nas działalności.

Z uwagi na korzystanie przez administratora z poczty elektronicznej „Google mail”, dane osobowe mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy firmie Google Inc. z siedzibą w USA oraz do innych państw trzecich, w których działają podmioty, z których usług korzysta Google podczas przetwarzania danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w państwach trzecich odbywa się w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską, dostępne pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32010D0087&from=EN.

Dane osobowe będą przetwarzane przez czas trwania korespondencji, w ramach której udzielać będziemy odpowiedzi na Twoje pytania, do chwili jej wyraźnego zakończenia lub wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści danych osobowych oraz żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Z uwagi na fakt, że Twoje dane osobowe udostępnione w niniejszym formularzu przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu, przysługuje Ci prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych ze względu na Twoją szczególną sytuację. Możesz je zrealizować przesyłając wiadomość pocztą elektroniczną lub tradycyjną na wskazane wyżej adresy do korespondencji.

Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do uzyskania odpowiedzi na zadawane pytania.